De kunstmeisjes - Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza & Renee Schuiten-Kniepstra RECENSIE

Recensie: De kunstmeisjes - Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza & Renee Schuiten-Kniepstra

In De kunstmeisjes vertellen Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra over kunst. Dat doen ze niet zomaar. Ze hebben 50 kunstwerken uitgekozen die te bezichtigen zijn in een museum in Nederland en die het waard zijn om langer dan 20 seconden naar te kijken. Gemiddeld wordt er slechts 20 minuten naar een kunstwerk gekeken (inclusief het lezen van het bordje dat erbij hangt), maar na dit boek ga je daar misschien anders over denken…

De intrigerende cover van De kunstmeisjes maakt al meteen indruk. Naar die cover heb ik zelf zeker langer dan 20 seconden gekeken! Het beroemde kunstwerk dat op de cover wordt afgebeeld (Het meisje met de parel) werd ook opgenomen in dit boek en uitvoerig besproken. Toch zijn niet alle kunstwerken in het boek bekend of beroemd. Kooiman, Maciesza en Schuiten-Kniepstra hebben een grote variatie aan kunstwerken uitgekozen, van schilderijen, beeldhouwwerken en installaties van zowel bekende als minder bekende kunstenaars. Door zo’n grote variatie aan te brengen in het boek, is er altijd wel een kunstwerk dat je zal aanspreken.

De kunstmeisjes is met veel humor geschreven. Het lijkt op het eerste gezicht allemaal droge materie, er wordt immers veel over geschiedenis, kunstmaterialen en kunsttechnieken gepraat, maar door deze schrijfstijl werd het erg prettig. Niet alleen de humor maakt het lezen leuk en vlot, maar dat doen ook de verwijzingen naar de huidige tijd. De dames zoeken altijd vergelijkingen tussen de huidige tijd en de geschiedenis en verwijzen daar regelmatig naar. Hun uitleg wordt daardoor origineel en uiterst interessant.

Naast de inhoud, is ook de lay-out erg goed uitgewerkt. Het boek bestaat uit dik en kwalitatief papier en alle besproken kunstwerken zijn duidelijk afgebeeld in het boek met mooie foto’s. Zo weet je altijd waarover er gesproken wordt en hoef je niet alles op te zoeken. Toch is het zeker ook handig om je telefoon of computer in de buurt te houden. Er wordt regelmatig verwezen naar andere werken van een kunstenaar, of andere werken binnen dezelfde stijl en daarvan vind je geen foto terug in het boek. Om dan goed te kunnen volgen is het volgens mij aangewezen om deze kunstwerken even op te zoeken. Gelukkig leven we in technologische tijden!

De kunstmeisjes van Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra is een informatief boek over kunst dat bijzonder vlot en humoristisch is geschreven. Door de variatie aan kunstwerken is er voor ieder wat wils in dit prachtig vormgegeven boek. Je kan door dit boek heel wat bijleren over (kunst)geschiedenis, kunsttechnieken en kunst in het algemeen.

De kunstmeisjes

1  2  3  4  5

De Kunstmeisjes schrijven enthousiast en aanstekelijk over oude en moderne kunst – zowel voor de doorgewinterde kunstliefhebber als de beginnende enthousiasteling

Gemiddeld kijken mensen twintig seconden naar een kunstwerk. Maar welke geheimen ontvouwen zich na dat moment? De Kunstmeisjes, drie jonge kunsthistorici, nemen je mee langs hun vijftig favoriete kunstwerken in Nederlandse musea. Van Frans Hals, Breitner en Morandi tot Yayoi Kusama, Louise Bourgeois en Anish Kapoor. Ze duiken onder het oppervlak van de kunstwerken en vertellen de verrassende, ontroerende en grappige verhalen die zich daar verschuilen. Dat kunst niet moeilijk is, en al helemaal niet elitair, laten ze zien aan de hand van oude én moderne kunst.

Laat je verleiden door wat De Kunstmeisjes schrijven. Zij leren je avontuurlijker te kijken naar wat er op een kunstwerk allemaal gebeurt en vertellen er intrigerende anekdotes en leuke weetjes over. Met hun unieke en actuele blik op kunst maken zij het kijken naar een Rembrandt net zo toegankelijk als een avondje Netflixen. Kunst wordt zo niet alleen interessanter en leuker, maar je zult ook eerder tot in je hart en ziel en zelfs je lachspieren geraakt worden.