Lichter dan ik - Dido Michielsen RECENSIE

Recensie: Lichter dan ik - Dido Michielsen

In Java, 1850, groeit Isah op met haar moeder. Hoe ouder ze wordt, hoe meer ze bewust wordt van de standenmaatschappij om haar heen. Om te ontsnappen aan haar uitgestippelde toekomst in de vorm van een gearrangeerd huwelijk, loopt ze weg van huis en kiest ze zelf een man. Deze Nederlandse officier neemt haar in huis als huisvrouw en minnares, waarmee ze twee dochters krijgt. Maar als hij haar en hun niet erkende kinderen achterlaat, moet Isah strijden voor een plek in de wereld.

Michielsen heeft met Lichter dan ik haar eerste roman te pakken, al laat het goed geschreven verhaal zien dat dit niet haar eerste boek is. Hierin beschrijft ze het waargebeurde verhaal van de vriendin van haar betovergrootmoeder - een verhaal dat overeenkomt met dat van veel Javaanse vrouwen uit die tijd. Met haar fijne schrijfstijl weet ze je mee te nemen in de wereld van kromp inggil, njai en Belanda. Door het vele gebruik van Javaanse termen maakt ze het verhaal authentiek en achterin is een verklarende woordenlijst opgenomen om de begrippen die je niet uit de context kunt halen uit te leggen. In de tekst zelf wordt er met voetnoten historische context gegeven om het verhaal - waar de plaats- en tijdgebondenheid soms zorgt voor voor ons aparte situaties - meer duidelijkheid te geven.

Lichter dan ik is een aangrijpend, mooi verhaal dat herkenbaar aanvoelt. Ook al is het een ver-van-mijn-bed-show, Michielsen beschrijft het alsof je er middenin zit - erg knap. Omdat het boek een heel leven beschrijft wordt er vooral gefocust op de headlines en wat minder op de kleine dingen. Dit geeft het gevoel dat je wat mist, zoals de groei, de ontwikkeling van Isah. Maar nog steeds blijft het een diepgaande roman over het leven van een meisje in de tijd van een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis.

Kijkend naar Isah, zie je een jong, naïef meisje die struggled met haar plek in de samenleving. Door haar tegenstrijdigheden en fouten is het een herkenbaar karakter, met wie je mee voelt. Daarnaast zie je haar al snel als een mens in plaats van een personage. Dit komt door de goede schrijfstijl in Lichter dan ik, maar ook doordat je weet dat Isah echt heeft geleefd en dat haar verhaal overkomt met zoveel anderen. Dit geeft het verhaal extra diepgang en versterkt zo de pracht van dit boek.

Lichter dan ik grijpt je aan, is mooi en goed geschreven, en laat je meer zien van de koloniale onderdrukking. Zelfs als dit soort boeken niet je genre is, is het leuk om te lezen. En daarmee is dit boek over een meisje in de standenmaatschappij van Nederlands-Indië een aanrader voor een breed publiek.

Lichter dan ik

1  2  3  4  5

Java, 1850. Isah groeit op in de de kraton, het vorstenverblijf in Djokja. Haar levensloop lijkt daarmee vast te staan. Maar de eigenzinnige, jonge vrouw weet te ontsnappen aan de traditionele standenmaatschappij. Ze wordt huishoudster én minnares van een Hollandse officier en schenkt hem twee dochters. Wanneer hij hen verlaat, moet ze grote offers brengen om haar kinderen te zien opgroeien. Uiteindelijk beseft Isah dat ze haar eigen afkomst niet kan en ook niet wil verloochenen.