Als de kat van huis is - Melinda Metz RECENSIE

Recensie: Als de kat van huis is - Melinda Metz

In het eerste deel Hartendief op pootjes heb je kunnen lezen dat Mac, afkorting voor MacGeyver, zijn baasje Jamie heeft geholpen aan de ideale man. Jamie had alle hoop opgegeven na alle hopeloze types die ze heeft gedatet, maar dankzij Mac heeft ze in David nu de ware gevonden. Tenminste, Mac vindt natuurlijk dat dit helemaal aan hem te danken is. Jamie en David zijn zelf al getrouwd en dat betekent dat Mac het hele huis voor zichzelf heeft en kan genieten van zijn rust. Of toch niet?

Als eerste de cover. Deze is natuurlijk helemaal in lijn met de cover van Hartendief op pootjes. Ook hier staat weer een schattige kat op die door het papier komt. De titel Als de kat van huis is pronkt op de cover in mooie koperen letters. De kat oogt onschuldig, maar zoals we inmiddels weten van deel 1 is hij alles behalve onschuldig.

Dan de verhaallijn. Het boek gaat verder met de verhaallijn die in deel 1 al werd neergezet. David en Jamie zijn inmiddels gelukkig getrouwd en bereiden zich voor op hun huwelijksreis. Een vriend van David had hen een huis aangeboden in Marokko, maar ze konden hun huisdieren natuurlijk niet alleen achterlaten. Naast de eigenwijze Mac hebben ze ook nog de lompe maar lieve hond Diongee. Daarom wordt de hulp ingeroepen van de nicht van Jamie, Briony. Niet omdat Briony nu zo graag op Mac en Diongee wilde passen, maar omdat ze vlucht uit haar eigen omgeving. Een dag voor de huwelijksreis van haar nicht, stond ze namelijk zelf voor het altaar. Met haar grote liefde Caleb. Na wat ze noemen ‘het incident in de kerk’ vlucht ze van Wisconsin naar Los Angeles om daar op te passen.

Zonder al te veel te verklappen: Mac is weer heerlijk op dreef in dit tweede deel. Nu zijn taak erop zit om Jamie en David aan elkaar te koppelen, is het zijn missie geworden om een nieuw maatje te vinden voor Briony. En Nate de buurjongen kan de goedkeuring van de ondeugende kat wel krijgen. Ook dit weet Melinda Metz weer op een geweldige manier te verwoorden. Je kijkt mee met de menselijke personages, maar even vaak neemt Mac je mee in zijn snode plannetjes. Ook als je geen katten- of hondenmens bent is het erg leuk om te lezen!

Een van de talenten van Melinda Metz is om het verhaal zo te schrijven, alsof je er zelf bij staat. Ze beschrijft details over hoe Mac zich gedraagt, over de kleine veranderingen die hij waarneemt en ze maakt daardoor het verhaal levensecht. Neem nu deze passage. Je kunt je vast helemaal voorstellen hoe Mac en Gib tegenover elkaar staan, terwijl je zelf met een grijns staat toe te kijken:

"Maar Mac wist wel beter. Hij wist dat Gib hem wilde pakken. Hij draaide zich om, trippelde een stukje bij Gib vandaag en bleef toen staan. Hij stak zijn staart recht in de lunch, wat 'volg mij' betekende, zoals iedereen wel wist. Dat gold, helaas, waarschijnlijk niet voor menselijke wezens. Mac deed nog een paar stappen, keek over zijn schouder, miauwde een keer luid en liep toen in de richting van de stoep."

Ook over deel twee ben ik weer heel erg enthousiast! De verhaallijn is aansprekend, de personages houden je in hun greep en het boek bevat voldoende humor dankzij Mac. Daarom geef ik het boek vier hartjes. Waarom niet vijf? Daarvoor is het verhaal toch nog iets te voorspelbaar, wat niet erg is, maar voor vijf hartjes wil ik naast veel lachen om een roman ook af en toe worden verrast. Alsnog een waardig vervolg op deel één en ik kan niet wachten totdat Melinda Metz ook een Als de kat van huis is een waardig vervolg geeft. Kom maar op!

Als de kat van huis is

1  2  3  4  5

Mac is dik tevreden. Door zijn toedoen heeft zijn vrouwtje de perfecte partner gevonden, en ze is nu zelfs op huwelijksreis! Mac kan van zijn welverdiende rust genieten. Tot Briony, de kattenoppas, arriveert. Zoals de meeste mensen blijkt ze hopeloos in de liefde, en wie moet er dus weer in actie komen?
    Briony heeft haar verloofde voor het altaar laten staan en voelt zich daar vreselijk over. Voorlopig is Mac de enige "man' met wie ze durft te knuffelen! Maar Mac is het daar niet mee eens en lokt Briony naar Nate, een knappe jongen uit de buurt. Eerst lijkt het liefde op het eerste gezicht, maar mensen moeten nu eenmaal altijd moeilijk doen. Waarom volgen ze niet gewoon hun instinct? Mac ziet het kopschuddend aan, en is niet van plan zijn pootjes ervanaf te trekken. Het zál hem lukken deze
    twee te koppelen!