De Warnow - Hans Steketee RECENSIE

Recensie: De Warnow - Hans Steketee

De Warnow gaat over het verhaal achter het gelijknamige schip dat op weg naar het Noorderlicht in Noorwegen, met zijn drie bemanningsleden, in april 2013 van de radar verdwijnt. Er is tot op de dag van vandaag niets teruggevonden van het schip of de bemanningsleden. Nadat Hans Steketee, journalist van het NRC, gevraagd wordt om een stukje te schrijven over deze vermissing besluit hij dieper in dit verhaal te duiken en er een boek over te schrijven.

Hoofdlijn van De Warnow is de reconstructie van de gebeurtenissen voorafgaand aan en rondom de vermissing van het schip. Startend met de stormachtige overtocht naar Engeland, via Schotland waar een aantal bemanningsleden besluiten van boord te gaan, en tot slot de overtocht naar Noorwegen die eindigt in onwetendheid bij de achterblijvers over wat er gebeurd is. Het is duidelijk dat Hans Steketee voor deze reconstructie gedegen onderzoek heeft gedaan. Hij is daarvoor terug gegaan naar plekken waar het schip geweest is, heeft gesproken met allerlei betrokkenen en getuigen, en heeft onderzoek gedaan op basis van feiten zoals gegevens van de kustwacht.

Naast de reconstructie van de gebeurtenissen wilde Hans Steketee ook een beter beeld krijgen van de drijfveren van met name schipper Arnoud Brinkman om deze overtocht te maken. Hij deed dit door meer uit te zoeken over de jeugd van Arnoud en de jaren voorafgaand aan de overtocht. Dit is een interessante toevoeging aan De Warnow, zeker omdat Arnoud een complex persoon lijkt te zijn, wat ook wel blijkt uit zijn logica als: “het lukt want ik wil het, en ik wil het dus het kan”.

Minder interessant zijn de uitweidingen over de geschiedenis van de Warnow en over de scheepvaart en zee in het algemeen, evenals de toevoeging van persoonlijke ervaringen van Hans Steketee als zeiler. Mogelijk zijn deze passages wel boeiend voor lezers die meer interesse hebben in zee en zeilen, maar het voegt niet zoveel toe aan het hoofdverhaal van het boek en haalt ook wat vaart uit het verhaal.

De schrijfstijl van Hans Steketee is toegankelijk en prettig leesbaar. Bij de informatieve stukken is zijn uitleg dusdanig dat het ook goed te volgen is voor een leek op dat gebied. Hoewel enkele passages of hoofdstukken, bijvoorbeeld het tweede hoofdstuk over de storm bij de kust van Engeland, lezen als een spannende avonturenroman is De Warnow toch hoofdzakelijk een journalistiek boek.

Kortom, De Warnow is een boek over een intrigerende gebeurtenis. Antwoorden op wat er precies gebeurd is met de Warnow en zijn bemanning kunnen niet gegeven worden, maar het geeft wel een aantal ideeën wat er gebeurd zou kunnen zijn (en wat juist niet) en laat je mijmeren over wat mensen kan drijven om bepaalde risico’s te nemen.

Recensie: De Warnow - Hans Steketee

De Warnow

1  2  3  4  5

Zee kiezen met vrienden, muziek maken en leven van de wind – voor Arnoud is dat het ultieme idee van vrijheid. In 2013 vertrekt hij met zijn vriendin Tirza en zes anderen op zijn zelf verbouwde schip, de Warnow, naar Schotland en Noorwegen, op zoek naar het noorderlicht. Nadat ze bijna schipbreuk hebben geleden gaat een deel van de bemanning van boord. Maar Arnoud, Tirza en Peter besluiten hun avontuur door te zetten.

Hans Steketee, NRC-journalist en zeezeiler, raakt in de ban van dit verhaal. In het kielzog van de Warnow reist hij van Schiedam naar Schotland en probeert te begrijpen wat er tijdens die laatste oversteek is gebeurd. Wie was Arnoud? Wat bewoog hem? Waarom dwong hij de Warnow op de ruige Noordzee te varen, terwijl het scheepje hier niet voor was gebouwd? In een meeslepende reconstructie laat Steketee zien waar de gedroomde en de echte zee elkaar vinden.

Kun je een schip met dromen overladen?