Wraak - Wouter Laumans en Marijn Schrijver RECENSIE

Recensie: Wraak - Wouter Laumans en Marijn Schrijver

Het boek Wraak is het vervolg op Mocro Maffia, de bestseller van Wouter Laumans en Marijn Schrijver. Na een dubbele liquidatie in Amsterdam in 2012 veranderde de misdaad in de hoofdstad voorgoed. Daders werden roekelozer, er werd nog meer geweld gebruikt en de complexiteit nam toe. Het begin van een oorlog tussen twee kampen in de onderwereld. Een oorlog waar voorlopig nog geen einde aan lijkt te komen.

Na zijn succesvolle voorganger is er nu Wraak, het 2e boek van Wouter Laumans en Marijn Schrijver over de Mocro Maffia. Het boek gaat deels over andere verhaallijnen dan waar Mocro Maffia eindigde, dat had immers een vrij gesloten einde met de moord op een van de hoofdrolspelers. Wel gaat het nog altijd over dezelfde grote groep in de onderwereld en volgen we wederom diverse daders en slachtoffers.

Een van de verhaallijnen in Wraak is de moord op Eaneas Lomp en de aanloop daarnaartoe. Dit gebeurt voor een groot deel d.m.v. berichten die de daders en opdrachtgever op de betreffende avond naar elkaar stuurden. Heftig om te lezen, want dit zijn geen verzonnen berichten door de schrijver, deze zijn echt. Huiveringwekkend als je weet waar de berichten uiteindelijk toe hebben geleid.

De lezer leest ook over een groep hangjongeren in een volksbuurt van Amsterdam en hoe zij elkaar meeslepen en opjutten en eigenlijk op een manier waarop loverboys dat doen, geronseld worden om steeds zwaardere misdrijven te begaan. Ze doen dit voor het geld, maar ook om niet voor elkaar onder te doen. Wederom is dit verontrustend om te lezen, omdat het ook echt zo gaat. De schrijvers hebben wederom diep in de materie gedoken om dit boek tot stand te brengen en hierin spelen de berichten een grote rol. Zij vormen het bewijsmateriaal en lezen als een live verslag van een liquidatie. Om koud van te worden.

Wat dat betreft is Wraak nog wat indringender dan zijn voorganger. Minder filmisch ook. Maar zeker niet slechter. Met goede verhaallijnen en veel geweld, machtsvertoon en hoe de vele liquidaties een weerslag hebben op de familie en nabestaanden van daders en slachtoffers.

Wraak kent veel wisselingen in tijd en locatie en dat maakt dat je soms goed moet opletten. Ook de vele personages zijn soms lastig bij te houden, maar hiervoor zijn handige lijstjes opgenomen voor en achterin het boek. Liefhebbers van true crime krijgen met dit boek wederom een intieme inkijk in de onderwereld. Met veel onderwerpen die je ook uit het nieuws wellicht kent. Het maakt nog maar weer eens duidelijk dat er geen ontsnappen is uit deze tak van de onderwereld. Niet levend, althans.

Wraak

1  2  3  4  5

Wraak is het langverwachte vervolg op de bestseller Mocro Maffia, waarvan inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht zijn. Het werd genomineerd voor de prestigieuze Brusseprijs 2015 voor het beste journalistieke boek en vormde de basis voor de veelgeprezen serie Mocro Maffia op Videoland.

Na de dubbele liquidatie in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt in 2012 veranderde het misdaadlandschap voorgoed. Gewelddadiger, roekelozer, complexer dan ooit. Het vormde het startschot van de nietsontziende oorlog tussen twee groepen in de onderwereld: enerzijds die rondom Benaouf A., het beoogde doelwit van die aanslag, anderzijds de groep rondom Gwenette Martha. Na diens dood in mei 2014 lijkt de vete aanvankelijk tot een einde te zijn gekomen, maar niets is minder waar. De strijd om kilo's coke gaat door, maar is niet langer de enige aanleiding voor de talloze aanslagen die volgen. Een ander motief blijkt ook een belangrijke rol te spelen.

Wraak gaat verder waar Mocro Maffia ophield. Gebaseerd op uitgebreide research en talloze ontcijferde pgp-berichten vertelt het een verhaal over jonge jongens die snel op willen klimmen in het milieu en daar alles voor overhebben. Maar daarvoor betalen ze vaak een hoge prijs.