Oerstoer, over de wolharige mammoet en de rest - Tialda Hoogeveen RECENSIE

Recensie: Oerstoer, over de wolharige mammoet en de rest - Tialda Hoogeveen

Dit boek gaat over de laatste ijstijd. Toen liepen er op aarde nog reusachtige dieren rond zoals wolharige mammoeten, sabeltandtijgers en grottenberen. Dierentuinen bestonden toen nog niet. Deze dieren liepen dus allemaal gewoon in het wild tussen de mensen. Deze enorm grote dieren zijn allemaal uitgestorven. Hoe kwam dat? En hoe kwam het dat juist andere (kleinere) dieren de ijstijd wel overleefden? Op al deze vragen geeft Oerstoer antwoord.

Oerstoer is een heel leerzaam boek. Uiterst geschikt voor als je bijvoorbeeld een spreekbeurt wilt houden over de laatste ijstijd en de dieren die toen leefden. Elk dier wordt kort omschreven (hooguit twee pagina’s). Je leest onder andere wat ze aten, wanneer ze leefden, of ze uitgestorven zijn of juist niet. Ook staat er bij elke omschrijving een mooie tekening bij. Gelukkig, want lang niet elk dier dat omschreven wordt is voor iedereen bekend. Denk maar eens aan de wisent, de muskuros of de beloega. Zou jij uit je hoofd weten hoe die eruitzagen?

Het boek is geschreven door Tialda Hoogeveen. Ze heeft al meer dan tien titels op haar naam staan, zoals: Minnezinne in moertaal, Tuinieren, lentekriebels enzovoort. De meeste van haar boeken hebben iets te maken met dieren of de natuur. Ook heeft ze twee boeken in het Fries geschreven. Ze is namelijk geboren en opgegroeid tussen de weilanden van Friesland. De tekeningen in Oerstoer zijn gemaakt door Roland Sillem. Mooie met waterverf ingekleurde pentekeningen. Ze passen perfect bij de tekst. De tekeningen maken het echt tot een mooi geheel.

Ook leuk aan dit boek is dat er af en toe ineens een leuk weetje in staat. Deze kun je herkennen aan de gekleurde blokjes. De informatie heeft verder niets te maken met het onderwerp van het desbetreffende hoofdstuk, maar zijn wel interessant om te lezen. Achterin het boek staan musea in binnen- en buitenland vermeld. Misschien leuk om eens zo’n museum te bezoeken. Dan ga je de dingen waarover je gelezen hebt nog meer begrijpen.

De schrijfstijl is heel prettig. Voor iedereen te begrijpen. Als er een typisch wetenschappelijk woord genoemd wordt, staat er altijd duidelijk uitgelegd wat het precies betekent. Verder worden er niet al te lange zinnen gebruikt en is Oerstoer op een leuke humoristische manier geschreven. Je kan merken dat Tialda Hoogeveen het met veel plezier geschreven heeft.

Oerstoer krijgt vijf hartjes, omdat het boek erg leerzaam en interessant is, het prettig leest en het boek er ontzettend mooi uitziet; het bevat prachtige tekeningen en is overzichtelijk. Als je altijd al meer hebt willen weten over de laatste ijstijd en de reusachtige dieren die toen leefden, dan is dit boek zeker iets voor jou.

Recensie: Oerstoer, over de wolharige mammoet en de rest - Tialda Hoogeveen

Oerstoer

1  2  3  4  5

Zo'n twaalfduizend jaar geleden graasden er grote dieren in ons land én op de plek waar nu de Noordzee ligt. Vandaag de dag worden er nog steeds stapels botten gevonden. Bijna alle oerstoere dieren uit die tijd zijn van de aardbodem verdwenen. Uitgestorven. Maar waardoor? En waarom overleefden andere dieren de ijstijd wel? Hoe leefden ze, hoe zagen ze eruit en hoe leefden onze verre voorouders tussen deze wonderlijke dieren? Het staat allemaal in dit "koele' boek!