Ottilie en de drochtenjagers - Rhiannon Williams RECENSIE

Recensie: Ottilie en de drochtenjagers - Rhiannon Williams

Ottilie en haar broertje, Wallie, wonen samen met hun moeder in de moerastunnels. Het is een simpel leven, maar Ottilie en Wallie hebben elkaar! Totdat Wallie op een dag verdwijnt en hij nergens meer te vinden is. Hij blijkt ontvoerd te zijn en Ottilie besluit om hem te zoeken en weer naar huis te brengen! Helaas komen ze midden in de Engte terecht, waar vreselijke drochten wonen. Ze kunnen niet zomaar ontsnappen, want wat hen buiten staat te wachten is nog veel erger dan hun ontvoerders!

Ottilie en de drochtenjagers zit vol met avontuur, mysterie, legendes en geheimen. Vanaf de allereerste bladzijde word je aandacht gegrepen en die laat Rhiannon Williams zeker niet meer los. De gebeurtenissen in Ottilie en de drochtenjagers volgen elkaar in hoog tempo op, waardoor er continu spanning aanwezig is in het verhaal. Soms is het zelfs een klein beetje eng. Dit maakt het boek niet alleen geschikt voor tieners, maar ook zeker voor volwassenen!

Wow, wat weet Rhiannon Williams een goede worldbuilding neer te zetten. Alles zit ontzettend goed in elkaar: van de verhalen/legendes over het verleden tot de levendige beschrijvingen van de omgeving! Overal is aan gedacht en er wordt geen enkel detail weggelaten. Toch wordt het verhaal nergens langdradig of saai, in tegendeel zelfs! Het is echt heel moeilijk om Ottilie en de drochtenjagers aan de kant te leggen als je eenmaal aan het lezen geslagen bent.

“Het was het Langhoutwoud zelf dat haar bang maakte. Er hing gewoon iets in de lucht. Het woud fluisterde duistere dingen tegen haar zintuigen, waardoor haar nekharen overeind kwamen en haar kaken verkrampte.” p. 23

Er worden redelijk wat personages geïntroduceerd in Ottilie en de drochtenjagers. Dit kan voor sommige lezers misschien een beetje verwarring opleveren, maar Rhiannon Williams zorgt er wel voor dat alle personages een eigen karakter hebben gekregen en dat je ze toch goed uit elkaar kan houden. Natuurlijk kom je het allermeeste te weten over Ottilie en Wallie: wie ze zijn, wat hun verleden is en wat ze allemaal hebben meegemaakt.

Zeker voor een tienerboek krijgt Ottilie erg veel diepgang. Ze is een meisje, maar daardoor laat ze zich zeker niet tegenhouden. In dit boek wordt namelijk een duidelijk onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes. Jongens mogen het gevaarlijke, spannende werk opknappen en meisjes zijn slovies of werken in de keuken. En wie weet kan Ottilie daar wel verandering in brengen. Ze heeft in ieder geval voldoende moed.

Rhiannon Williams heeft een ontzettend fijne, vlotte, maar gedetailleerde schrijfstijl. Ze weet het hele verhaal met gemak tot leven te brengen! Er zijn ontzettend veel verschillende drochten en deze weet ze allemaal op een unieke, visuele manier uit te werken. Alles spreekt tot de verbeelding van de lezer en eigenlijk heb je een beetje het gevoel dat je naar een film aan het kijken bent, die zich in je hoofd afspeelt.

Ottilie en de drochtenjagers is pas het eerste deel van een trilogie en dat betekent dat we nog twee boeken lang kunnen gaan genieten van Ottilie en haar avontuur! Dit boek is een sterk eerste deel en het smaakt naar meer. Kom maar op met deel 2!

Ottilie en de drochtenjagers van Rhiannon Williams is een echt aanrader voor iedereen die kan genieten van een avontuurlijk verhaal vol met monsters, mysteries en jagers. En zoals op de voorkant van het boek ook vermeld staat kan dit boek niet ontbreken in de collectie van De Grijze Jager-fans!

Ottilie en de drochtenjagers

1  2  3  4  5

Ottilie en de drochtenjagers is het eerste deel in de spannende avonturenserie met een stoer meisje in de hoofdrol.

Als Ottilie ontdekt dat haar broertje Waldemar is meegenomen door de drochtenjagers, een geheime organisatie die jaagt op wilde monsters, is ze vastbesloten hem te vinden. Omdat meisjes bij de jacht niet welkom zijn, verkleedt ze zich als jongen en infiltreert ze in de groep. Ottilie traint mee met de andere jongens, die niet doorhebben wie ze eigenlijk is. Ottilie blijkt een van de meest getalenteerde jonge jagers van de groep…