GRIP - Rick Pastoor RECENSIE

Recensie: GRIP - Rick Pastoor

In GRIP leert Rick Pastoor je stap voor stap slimmer te werken. Nadat hij zelf enkele jaren geëxperimenteerd had, heeft hij een praktische werkmethode uitgewerkt. Aan de hand van concrete tips toont hij in dit boek hoe ook jij structuur kan geven aan je werkweek.

GRIP is een boek dat door de gebruikte kleuren (oranje en zwart), door de verschillende lettergroottes en de illustraties gestructureerd oogt. Het is opgedeeld in drie grote delen, telkens aangeduid door middel van een oranje schutblad. Elk deel wordt vervolgens onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Praktisch is ook de samenvatting na elk deel ‘Aan de slag met deel x’.

Rick Pastoor heeft een duidelijke schrijfstijl. In GRIP is hij erin geslaagd om to the point te blijven. In heldere taal legt hij uit hoe hij wekelijks zijn agenda invult, zijn takenlijst onderhoudt en zijn e-mails verwerkt. Hij schuwt hierbij het gebruik van opsommingstekens niet. In het boek maakt hij veel gebruik van tussentitels. Dit alles maakt het een overzichtelijk boek. Wanneer je later een bepaald stuk uit het boek opnieuw zou willen lezen of de tips voor bijvoorbeeld de takenlijst zoekt, kan je deze gemakkelijk situeren aan de hand van de tussentitels. Ook staaft hij zijn theorie met concrete voorbeelden, bijvoorbeeld door zijn agenda te tonen.

In GRIP richt auteur Rick Pastoor zich tot zijn lezer. Hij spreekt je aan, geeft je opdrachten en speelt onmiddellijk in op mogelijke excuses die je zou aanbrengen om iets niet te doen. Dit zorgt ervoor dat je je bijna schuldig voelt als je niet doet wat hij verwacht. Aangezien het hier gaat over een boek dat als doel heeft om jou je werkmethode slimmer te laten aanpakken, geeft dit een meerwaarde. Sowieso zal je na het lezen van GRIP een tip uitproberen in je dagelijkse leven. Opzet geslaagd.

Hoewel het boek start met een erg praktische aanpak van je agenda en e-mail gaat het boek dieper in op onderliggende mechanismen. Een voorbeeld hiervan is het stuk over ‘zelfmisleiding ontmaskeren’. De auteur slaagt erin om je als lezer te laten geloven dat iets wat op het eerste gezicht banaal lijkt zoals het juist invullen van je agenda je hele leven kan veranderen.

Rick Pastoor gaat nog een stapje verder met GRIP. Als je je e-mailadres achterlaat op de website van GRIP ontvang je wekelijks inspiratie en tips om slimmer te werken. Daarnaast geeft Rick Pastoor op deze website een opsomming van de apps die je kan gebruiken om zijn boek in de praktijk te brengen en van zijn favoriete boeken.

GRIP. Het geheim van slim werken is een must-read voor iedereen die het gevoel heeft dat het toch een tikkeltje efficiënter kan op het werk. Dit praktisch boek met zijn talrijke concrete voorbeelden beschrijft een werkmethode realiseerbaar voor ieder van ons.

Recensie: GRIP - Rick Pastoor

Grip

1  2  3  4  5

Het is best gek dat we nooit écht hebben leren werken. Hoe houden we ons staande in deze tijd van voortdurende bereikbaarheid? Hoe bewaren we overzicht, met die uitpuilende mailbox, overvolle agenda en eindeloze takenlijst? En nog veel belangrijker: hoe zorgen we ervoor dat we eindelijk toekomen aan de plannen die we wel hebben maar niet uitvoeren? Sommige mensen lijken altijd grip op de zaak te hebben. Een van hen is Blendle-man Rick Pastoor. In dit boek deelt hij zijn razendslimme werkmethode GRIP, die hij door de jaren heen ontwikkelde. Zijn no-nonsenseaanpak leert je hoe je rust, ruimte en richting in je werkweek krijgt. En hoe je jezelf kunt uitdagen, ook al heb je het druk. Het resultaat? Je gaat niet alleen effi ciënter aan de slag, maar vooral effectiever. En zodra je grip hebt, ontstaat er ruimte voor grotere plannen en levensdromen. GRIP toont hoe je die kunt realiseren. In dit boek geen eindeloze theorieën, maar eenvoudige, concrete stappen. En je begint gewoon vandaag.