Het grote reptielenboek - Sterrin Smalbrugge RECENSIE

Recensie: Het grote reptielenboek - Sterrin Smalbrugge

Het grote reptielenboek is een prachtig informatief boek van Sterrin Smalbrugge. In dit boek leer je alles over welke dieren reptielen zijn, de huid van reptielen, hoe zij ter wereld komen en nog veel meer. Ook kun je een quiz doen om erachter te komen of jij een echte reptielenexpert ben.

Het grote reptielenboek is een prachtig groot boek. Ook is de slang op de kaft in reliëf gedrukt waardoor het bijna voelt alsof er een échte slang op de kaft zit. Hierdoor spreekt het kinderen direct al aan en zijn alle foto’s en illustraties in het boek erg duidelijk. Er is een heel mooie afwisseling gemaakt tussen illustraties en foto’s. Ook zijn er soms pagina grote foto’s te zien. Vooral deze foto’s spreken de kinderen enorm aan. Dankzij deze foto’s is het boek realistisch voor kinderen en kunnen zij zich een betere voorstelling bij deze diersoort maken dan wanneer er alleen illustraties gebruikt waren.

De tekst in Het grote reptielenboek is best lastig en geschikt voor kinderen in de bovenbouw wanneer zij bijvoorbeeld een spreekbeurt over reptielen willen geven. Voor jongere kinderen is de tekst echt te moeilijk en teveel. Wel is het zo dat jongere kinderen met veel aandacht en verwondering naar de foto’s in dit boek zullen kijken. Ik heb dit boek aangeboden in mijn kleuterklas en zij konden geen genoeg krijgen van de foto’s in dit boek.

Er is in Het grote reptielenboek een mooie afwisseling gemaakt tussen grote delen tekst en korte weetjes. Dit maakt het boek behapbaar voor kinderen en hierdoor leren zij enorm veel. Ook volwassenen zullen zeker nog veel leren van dit boek, zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er verschillende soorten giftanden zijn en na het lezen van dit boek weet ik nu precies hoe ik het verschil tussen een krokodil en een alligator kan zien.

Concluderend heeft Sterrin Smalbrugge met Het grote reptielenboek een mooi boek gemaakt over reptielen. Voor kinderen een perfect boek wanneer zij meer willen weten over dit onderwerp. Dit boek is ook erg goed te gebruiken als kijkboek en als volwassenen kan je dan de belangrijkste weetjes in dit boek voorlezen om kennis over te brengen.

Het grote reptielenboek

1  2  3  4  5

Dat reptielen fascinerende dieren zijn, laat Sterrin Smalbrugge zien in Het grote reptielenboek. Deze jonge ecologe schreef een onweerstaanbaar boek over de wereld van reptielen, compleet met gave foto's en grappige tekeningen. Kortom: een boek voor echte durfals!
    Reptielen zijn niet erg populair bij mensen. Onterecht, vindt Sterrin Smalbrugge. Ze zijn superbelangrijk voor de natuur. En ze zijn ook heel fascinerend! Wist je bijvoorbeeld dat de koningscobra de enige slang ter wereld is die een nest voor haar kinderen maakt? Dat de gekko met zijn coole pootjes een ware Spider-Man is? En dat er van het gif van het gilamonser (een grote hagedis) een medicijn tegen diabetes type 2 wordt gemaakt? Vol enthousiasme vertelt Sterrin over deze boeiende dieren en hun rol in de natuur. De foto's van reptielenfotograaf Matthijs Kuijpers en de tekeningen van Wendy Panders maken dit boek helemaal af!
    Sterrin Smalbrugge reist de hele wereld over om onderzoek te doen naar reptielen. Ze trad op in De Grote Reptielenshow en werkte achter de schermen bij Freek Vonk. Ook is ze regelmatig op tv te zien om te vertellen over reptielen.