De verdwijning van Robin - Marjan Gerissen RECENSIE

Recensie: De verdwijning van Robin - Marjan Gerissen

In De verdwijning van Robin vertelt Marjan Gorissen over de verdwijning van de driejarige peuter Robin en de gevolgen voor haarzelf. Het meisje verdween nadat ze pannenkoeken ging eten bij haar overbuurvrouw Trudy, de beste vriendin van Marjan. Na een uitgebreide zoektocht wordt een schoen van de peuter gevonden met daarin haar voetje. Al snel wordt duidelijk dat het meisje vermoord werd. Na belastende verklaringen door Trudy wordt Marjan gearresteerd. Uiteindelijk zal ze 103 dagen in de gevangenis verblijven en bevalt ze daar van haar baby.

Marjan Gorissen vertelt het waargebeurde verhaal vanuit haar eigen ervaringen als verdachte. Hoewel de achterflap van De verdwijning van Robin de indruk wekt dat de gebeurtenissen (de verdwijning en de moord op Robin) centraal staan, is dit niet het geval. Het boek gaat over het leven van Marjan, voor en na haar detentie. Over hoe deze haar als persoon hebben veranderd van een gelukkige, pasgetrouwde, jonge vrouw in een aan drugs verslaafde losbol.

De verdwijning van Robin werd geschreven vanuit het perspectief van het hoofdpersonage, Marjan Gorissen. Het verhaal zelf wordt verteld aan de hand van gesprekken die Marjan heeft met een psychiater. De auteur springt van 1996 naar 2002, van 1986 naar 2011, van 2003 naar 2013. Hierdoor is het niet altijd even gemakkelijk om het verhaal te volgen.

Marjan Gorissen is erin geslaagd om de emoties die ze voelde realistisch te beschrijven. Je voelt haar ongeloof, de onmacht om zelf iets te veranderen aan haar situatie. Ook enkele personages die haar hebben geholpen, laat ze goed tot hun recht komen. Zo kan je je twee vriendelijke, goedlachse rechercheurs voorstellen bij de passages over Sjaak en Joop. Andere personages werden echter minder goed uitgewerkt, zoals Trudy of Jean-Paul. Dit is een gemis in De verdwijning van Robin.

In verhouding tot de rest van de gebeurtenissen, zoals de beschuldigingen, de bevalling in de gevangenis, blijft de auteur in De verdwijning van Robin lang hangen bij het fragment over haar drugsgebruik en het uitgaan. Er ontstaat zo een onevenwicht met de rest van het boek.

Deze autobiografie laat je stilstaan bij de macht die anderen over je hebben. Eén verklaring van iemand kan je hele leven op zijn kop zetten. Marjan Gorissen laat ons in De verdwijning van Robin ervaren hoe het haar leven op zijn kop zette.

De verdwijning van Robin

1  2  3  4  5

In dit boek vertelt Marjan Gorissen het schokkende verhaal van de verdwijning van de driejarige Robin Bogers en de enorme gevolgen die deze gebeurtenis voor haarzelf zal hebben. Ze wordt het slachtoffer van een dramatische justitiële dwaling.
    Het is 24 april 1996. De vrolijke peuter Robin gaat bij overbuurvrouw Trudy J. pannekoeken eten. Als Robin niet thuiskomt worden haar ouders ongerust en slaan alarm.
    Nog diezelfde middag komt er een grootscheepse zoekactie op gang die maanden zal duren. Iedereen zoekt Robin: vrijwilligers en professionals, kinderen en volwassenen, te voet en uit het vliegtuig, in tuinen en in het water, via kranten en tv. Paragnosten dienen zich met tientallen aan. Heel Nederland leeft mee. Uiteindelijk blijkt Robin te zijn vermoord. Het enige dat wordt teruggevonden is een schoen met daarin een voetje. Marjan Gorissen is een familielid van overbuurvrouw Trudy J. Tot haar grote verbijstering wordt ze gearresteerd als verdachte. Trudy blijkt belastende verklaringen tegen haar te hebben afgelegd. Lange tijd is Marjan de hoofdverdachte. Ze zit 103 dagen vast in de vrouwenvleugel van PI Maastricht. Marjan is op dat moment zwanger. Ze moet van haar baby bevallen in het huis van bewaring. Tijdens een confrontatie-verhoor met de dader komt uit dat Marjan Gorissen volmaakt onschuldig is.