Haar laatste woorden - Linda Green RECENSIE

Recensie: Haar laatste woorden - Linda Green

Wanneer Nicola’s oma Betty op haar sterfbed vraagt om goed voor haar baby’s te zorgen, denkt Nicola in eerste instantie dat ze het over de feeënbeelden in de tuin heeft. Maar als haar dochter tijdens het spelen in de tuin een botje vindt, schakelt ze de politie in. Langzaamaan komen duistere familiegeheimen naar boven, ondanks verwoede pogingen van iemand om te voorkomen dat de waarheid aan het licht komt.

Het eerste hoofdstuk van Haar laatste woorden van Linda Green begint met het overlijden van Nicola’s oma Betty. Vanaf het moment dat zij haar laatste woorden uitspreekt – zorg voor mijn baby’s – kan Nicola de gedachte dat er iets in de tuin ligt niet uit haar hoofd krijgen. Wanneer haar dochter Maisie een feeënbotje vindt en Nicola besluit dieper onder de standbeelden te graven, is er geen weg meer terug. Het politieonderzoek wordt geopend, de media smullen van de sensatie en familiebanden worden verscheurd. Heeft Nicola er wel goed aan gedaan de laatste wens van haar oma in te willigen en het geheim in de tuin te ontrafelen?

Linda Green heeft een vlotte schrijfstijl waardoor Haar laatste woorden heerlijk wegleest. De beeldende manier van schrijven en de verwerkte details geven je het gevoel daadwerkelijk aanwezig te zijn bij hetgeen er gebeurt. Details en scènes die op sommige momenten behoorlijk expliciet zijn en heftige en emotionele gevoelens kunnen oproepen bij lezers. Want actuele onderwerpen met genoeg stof tot discussie weet Linda Green wel te verwerken. Thema’s als seksueel misbruik, ongewenste zwangerschappen, schaamte en schande en stiefouderschap zijn de rode draad in het verhaal. Thema’s waar vroeger een taboe op lag en waar in veel gevallen nog steeds niet vrijuit over gesproken wordt.

Het verhaal van Nicola wordt afgewisseld met brieven van militair William aan oma Betty tijdens de Tweede Wereldoorlog en jeugdherinneringen van moeder Irene. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer puzzelstukjes op hun plaats vallen. De drie verhaallijnen vormen samen een mooi geheel, waardoor je alle kanten van het verhaal, van de familiegeheimen, leert kennen.

Haar laatste woorden leest heerlijk weg, maar de echte spanning komt voor mij pas richting het einde. Dat is jammer. Het verhaal maakt vanaf het begin nieuwsgierig naar wat er gebeurd is en hoe alles gaat aflopen, maar mist de spanning voor een sensationele thriller. In het nawoord van de auteur schrijft Linda Green dat ze met dit boek vrouwen hoopt aan te moedigen hun geheimen te delen zonder bang te hoeven zijn veroordeeld te worden. Dat is een mooi streven en het maakt de keuzes voor de heftige scènes in het verhaal duidelijk.

Al met al heeft Linda Green met Haar laatste woorden een mooi verhaal geschreven. Het mist op sommige momenten dan wel wat spanning, maar de onderwerpen en de gemengde gevoelens die het verhaal oproept, maken veel goed.

Haar laatste woorden

1  2  3  4  5

Een ijzingwekkende psychologische thriller over het verwoestende effect van lang bewaarde geheimen

Er zijn baby's achter in de tuin. Zorg goed voor mijn baby's.

Vlak voor Betty sterft, vraagt ze haar kleindochter Nicola om goed voor haar baby's te zorgen. In eerste instantie denkt Nicola dat Betty het over de beeldjes heeft die achter in de tuin staan. Maar als haar dochter tijdens het spelen een botje vindt, schakelt ze de politie in.

Terwijl het onderzoek in volle gang is, doet men ook in de tuin van de buren een gruwelijke vondst. Langzaam wordt duidelijk dat deze keurig onderhouden achtertuinen al jaren een verschrikkelijk geheim verbergen. En dat iemand tot alles in staat is om te voorkomen dat de waarheid aan het licht komt.