De gigantische koffer - Robert Munsch RECENSIE

Recensie: De gigantische koffer - Robert Munsch

De ouders van Kelsey zijn gescheiden. Daarom is ze de ene week bij mama en de andere week bij papa. Kelsey pakt elke week haar koffer opnieuw in om al haar favoriete spulletjes bij zich te hebben, daardoor raakt haar koffer steeds voller en voller. Het is lastig om alles wat je liefhebt mee te nemen in één koffer. Gaat Kelsey alles mee krijgen wat ze graag bij zich wil hebben?

De gigantische koffer is het tweede prentenboek van Robert Munsch & Michael Martchenko. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.  Voor het lezen van dit boek is het wellicht handig om te bespreken met het kind dat het over Kelsey gaat, haar ouders gescheiden zijn en Kelsey daarom elke week van huis wisselt. Deze inleiding geeft het boek namelijk niet. Het verhaal begint direct vanaf de eerste pagina, met een erg korte introductie namelijk; ‘Als het tijd is om naar papa’s huis te gaan...'

Aan de andere kant worden de lezers wel vanaf het begin meegenomen in het verhaal. Je kruipt vrijwel direct in de huid van Kelsey. Dankzij deze schrijfstijl is het voor kinderen vanaf 4 jaar erg makkelijk om zich in te leven in de hoofdpersoon. Al helemaal wanneer de situatie voor kinderen in de realiteit raakvlakken heeft met het verhaal. Dit is erg goed gedaan door Robert Munsch.

Het boek wordt van zowel de binnen- als de buitenkant versierd met bijpassende en duidelijke illustraties gemaakt door Michael Martchenko. De illustraties in De gigantische koffer zijn vrolijk, en humoristisch neergezet. Het is leuk dat sommige dingen een beetje overdreven worden afgebeeld. Dat houdt gezien het vrij heftige onderwerp voor een kind het boek luchtig en het thema makkelijk bespreekbaar.  Verder zijn de tekst en de illustraties duidelijk los van elkaar. Dit houdt het geheel erg overzichtelijk.

Het thema van het boek is erg gericht op co-ouderschap. Dat is wel een beetje jammer, omdat niet alle gescheiden ouders per definitie zo’n co-ouderschap aangaan. Er zijn natuurlijk ook kinderen die een bezoekregeling in de weekenden hebben of niet blijven slapen bij de andere ouder. Het boek is dus zeer geschikt als je het co-ouderschap bespreekbaar wil maken bij een kleuter, maar ondanks dat het thema zich vooral daarop richt kan dit boek uiteraard wel een mooie ingang leveren tot het onderwerp gescheiden ouders. Ook is dit verhaal goed toe te passen voor een kind waarvan de ouders samen zijn, om uit te leggen waarom niet alle papa’s en mama’s samen zijn.

Kortom: De gigantische koffer is een mooi prentenboek, dat voor kinderen een grootste gebeurtenis op een ontspannende en luchtige manier uitlegt in combinatie met leuke, bijpassende illustraties. Dankzij dit verhaal is er een mooie ingang om dingen te vertellen over het thema gescheiden ouders en kinderen in een soortgelijke situatie vinden ongetwijfeld raakvlakken in dit boek.

De gigantische koffer

1  2  3  4  5

Een grappig verhaal over gescheiden ouders en dappere dochters, over kleine verhuizingen en grote levenslessen. Voor kinderen vanaf 4 jaar.
    Kelsey gaat op en neer: van papa's huis naar mama's huis en een week later weer terug. Eigenlijk zou zij in één huis moeten wonen en zouden mama en papa naar haar toe moeten komen, vindt ze. Kelsey sleept zich te pletter met haar koffer, en haar koffer wordt ook nog steeds voller …