Bovenwereld 3: De ware held - Scarlett Thomas RECENSIE

Recensie: Bovenwereld 3: De ware held - Scarlett Thomas

De ware held is inmiddels al het derde deel in De bovenwereld-serie van Scarlett Thomas. Eerder verschenen al de boeken Drakendal en De magiërs. Het was keer op keer genieten van een prachtig opgebouwde magische wereld. En de grote vraag is natuurlijk of De ware held wederom aan de verwachtingen van de lezers voldoet.

Hoewel Fee en haar vrienden in De magiërs Izenea Prestigius hebben verslagen, wil dat niet zeggen dat het gevaar geweken is. De Diberi, boekenvreters die de wereld willen vernietigen, vormen nog steeds een groot gevaar. Fee ontdekt dat niet iedereen in de Bovenwereld aardig is en dat sommigen een hekel hebben aan de Eilanders. En dit terwijl ze de Bovenwereld toch al meerdere keren gered heeft en nu moet ze samen met haar vrienden wederom een aanval van de Diberi weten af te slaan.

Vanaf de allereerste pagina zorgt Scarlett Thomas dat het verhaal in De ware held de aandacht van de lezer vastpakt en niet meer loslaat. Al vrij snel is Fee in gevaar en dit brengt natuurlijk de nodige spanning in het verhaal. Gelukkig weet Scarlett Thomas deze spanning ook vast te houden, waardoor het geen enkel moment saai is. Daarnaast beschrijft ze ook nog ontzettend veel details die ervoor zorgen dat het verhaal helemaal compleet is en goed tot de lezer doordringt. Verder is haar schrijfstijl vlot en speels, waardoor je het boek wil blijven lezen.

“Fee had nog maar één optie. Ze stond op en riep met haar magische woord haar Zwaard van Licht op, dat opnieuw tevoorschijn kwam uit de helderste, meest magische lichtdeeltjes om haar heen.” - p. 89

Tot nu toe las in elk boek iemand een laatste editie van een boek. In Drakendal was dat Fee en in De magiërs was dat natuurlijk Maximiliaan. Ook in De ware held is dit weer het geval en ik ga niet verklappen wie dit was (dat moet je toch echt zelf gaan ontdekken). Ik houd van dit gedeelte, Het is zo heerlijk origineel, onverwacht en verrassend. Het is echt ongelooflijk hoe Scarlett Thomas de lezer iedere keer om de tuin weet te leiden!

Natuurlijk moeten Fee en haar vrienden het opnemen tegen de slechteriken, de Diberi. Voor mijn gevoel ging dit net iets te makkelijk. Het had wel iets meer uitgediept mogen worden en langer mogen duren. Nu was het gevecht al voorbij voordat het goed en wel begonnen was. Hierdoor kreeg ik een klein beetje een anti-climax gevoel. Maar dit is dan ook echt wel het enige kleine minpunt aan De ware held.

Scarlett Thomas heeft ervoor gezorgd dat er nog genoeg lijntjes open staan aan het einde van De ware held. Er kunnen dus zeker nog veel meer boeken geschreven worden over Fee, Maximiliaan, Jade, Wolf en Lexie. Ik ben ontzettend benieuwd naar hun verdere opleiding in de magie, want ze zijn pas net begonnen! En het gevaar ligt natuurlijk altijd op de loer..

De ware held van Scarlett Thomas is dus weer een geweldig boek in De bovenwereld-serie. Het zit weer vol met boeken, magie, geheimen en slechteriken. Ik hoop dat er nog veel meer boeken mogen verschijnen over de avonturen die Fee en haar vrienden beleven, want het is gewoon heerlijk genieten!

Bovenwereld 3 - De ware held

1  2  3  4  5

De ware held het derde deel in de spannende Bovenwereld-serie van Scarlett Thomas. Voor fans van Harry Potter.
    Fee wil meer weten over de diepste geheimen van de Bovenwereld. Max daarentegen zoekt Onder het Grote Woud, het verloren boek dat toegang geeft tot de Onderwereld.
    Dan verdwijnt er iemand van de faculteit Onderaardse Geografie. Meneer Blue stelt een onderzoek in. Zodra Max zich met de zaak bemoeit, belandt hij diep in de problemen. Zijn vrienden moeten hun leven in de waagschaal stellen om hem te redden. Pas wanneer Fee de echte plannen van Blue ontdekt, beseft ze dat dit haar gevaarlijkste missie ooit is…