Clownsnacht – Daniëlle Bakhuis RECENSIE

Recensie: Clownsnacht – Daniëlle Bakhuis

Om helemaal in de Halloweensfeer te komen heeft Daniëlle Bakhuis een spannende young adult horror geschreven waar je zeker de Halloween mee doorkomt!

Fara moet een avondje oppassen in de grote villa van de familie Zuiderduin. Het huis is gedecoreerd met opgezette dieren waar Fara al de kriebels van krijgt, maar wanneer ze hoort dat Terry Z., een tbs’er, is ontsnapt uit de kliniek in dezelfde wijk als de villa, beginnen haar nekharen toch wel echt overeind te staan. Wanneer de kinderen naar bed zijn beginnen de vreemde gebeurtenissen pas echt. Zit dit nu tussen Fara’s oren, of is er echt iets aan de hand?

Als je op zoek bent naar een echt spannend en eng young adult boek dan moet je Clownsnacht van Daniëlle Bakhuis gelezen hebben! Dit boek mag zich met recht een jeugdhorror noemen. Dit boek leent zich het best om in het donker gelezen te worden, zodat je helemaal in de sfeer van het boek komt. De auteur heeft een hele fijne schrijfstijl waardoor je door Clownsnacht heen vliegt en je constant wil weten wat er nu precies aan de hand is. Want wat zijn die vreemde gebeurtenissen? En is er echt iets aan de hand? Met klamme handjes sla je pagina na pagina om, om te ontdekken wat er precies gaande is. En gelukkig word je als lezer zeker niet teleurgesteld! Op een aantal momenten is het boek echt eng te noemen en gelukkig stelt de ontknoping zeker niet teleur! Sterker nog, het eind van het boek laat je met verbazing achter. Met open mond en een kloppend hart sla je dit boek dicht. Je wordt zo in het verhaal meegesleurd dat je bijna het gevoel hebt dat alles jou is overkomen.

Als je na het eind van het verhaal denkt dat de auteur klaar met je is, dan heb je het mis. Na het dankwoord zit er namelijk nog een hoofdstuk in het boek genaamd ‘tot slot’. In dit hoofdstuk kom je erachter dat Daniëlle Bakhuis nog een verrassing voor je in petto heeft. Alle eerste letters van de hoofdstukken vormen samen namelijk een zin… Geloof me, na het lezen daarvan wil je het liefs met een nachtlampje aan slapen!

Daniëlle Bakhuis heeft een aantal urban legends in het boek verwerkt. Voor degene die hier bekend mee zijn is dit natuurlijk hartstikke leuk, maar als je er niet bekend mee bent dan is dat geen probleem. Het verhaal is namelijk alsnog erg goed te volgen.

Toch heb ik ook een klein minpuntje op te merken. Hoofdpersoon Fara maakt namelijk gedurende het boek veel slimme keuzes. Dit is ontzettend fijn want geen enkel moment erger je je aan haar. Ze is niet het type datje in een horrorfilm vaak ziet, zoals het meisje dat bijvoorbeeld op een geluid af loopt en vraagt of er iemand is. Tenminste ze maakte heel slimme keuzes tot op een bepaald moment. Ik begrijp waarom de auteur uiteindelijk hiervoor heeft gekozen, maar voor de lezer is het eigenlijk vrij onlogisch en ongeloofwaardig wat de hoofdpersoon op een bepaald moment deed. Het haalt je ook even uit het verhaal en dat is jammer.

Al met al is Clownsnacht een geslaagd young adult horror boek dat op vele momenten écht eng is. Met zweethandjes en een droge keel sla je pagina na pagina om. Wees gewaarschuwd! Na dit boek zou je zomaar met een lampje aan wil slapen…

Clownsnacht

1  2  3  4  5

Dit horrorverhaal kan je je nachtrust kosten...

'Suzie wordt telkens wakker omdat ze denkt dat er iemand aan haar arm schudt,' zeg ik.
    'Het komt door die clown op zolder. Dat enge standbeeld van die horrorclown.'
    Aan de andere kant van de lijn wordt het stil.
    Zo stil, dat ik denk dat mijn telefoon is uitgevallen.
    Ben ik te ver gegaan? Te brutaal geweest? Waar bemoei ik me ook eigenlijk mee?
    Dan hoor ik opeens de stem van meneer Zuiderduin weer. 'Fara, luister goed naar me. Haal de kinderen uit bed en ga het huis uit. Nu. We hebben geen standbeeld van een clown op zolder.'

De vijftienjarige Fara moet op een vrijdagavond oppassen in een groot, vrijstaand huis. Wanneer de kinderen op bed liggen, gebeuren er al snel vreemde dingen. Een van de oppaskinderen beweert dat er iemand aan haar arm schudt, de stroom valt uit, en waarom belt meneer Zuiderduin telkens op die oude huistelefoon om te vragen of de kinderen wel echt slapen?