Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes - Julia Bruce RECENSIE

Recensie: Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes - Julia Bruce

Normaal gesproken is een knappe prins of een stoere ridder de held in sprookjes die de prinses in nood op het laatste nippertje weet te redden. Maar niet in dit sprookjesboek. In Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes zijn de meisjes de held in elk verhaal. Dit prachtige sprookjesboek is vertaald door Imme Dros en telt zes verhalen uit verschillende streken waarin een dapper meisje de hoofdrol speelt.

Het welbekende verhaal van Hans en Grietje is het eerste sprookje in Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes. Maar nu luidt de titel ‘Grietje en Hans’. Het originele verhaal is niet erg aangepast, alleen komt nu duidelijk naar voren dat het Grietje is die het tweetal weet te redden uit de handen van de slinkse heks. Daarnaast kan een verhaal van Hans Christian Andersen natuurlijk ook niet ontbreken: De sneeuwkoningin. Een voor mij nog onbekend sprookje, maar daarom des te leuker! Naast deze bekendere sprookjes hebben ook 4 onbekende sprookjes een plaatsje gekregen in dit boek: de verhalen uit Zanzibar, Japan, India en China laten je stuk voor stuk een avontuur op een ander continent beleven. De variatie tussen bekende en onbekende sprookjes is erg leuk. Deze variatie zorgt er ook voor dat dit geen sprookjesboek zoals elk ander is. Elk sprookje is weer totaal anders, de verhalen vinden zelfs plaats op verschillende continenten en zijn daarom erg interessant.

Alle verhalen uit Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes bevatten supermooie illustraties. Leuk detail: elk sprookje is geïllustreerd door een andere illustrator, waardoor er hele verschillende tekenstijlen in het boek te vinden zijn. Elk sprookje bevat een aantal tekeningen, waardoor de verhalen extra beeldend zijn.

In deze sprookjes draait het niet om de liefde, maar om vriendschap en moed. De meiden laten zich van hun stoere én intelligente kant zien. De sprookjes zijn geschreven in simpele en makkelijke taal en zijn daarom goed te volgen voor elke leeftijd. En ondanks dat dit sprookjesboek voor kinderen is bedoeld, is dit zeker ook een leuk boek om eens te lezen als volwassene! Super dat er eens aandacht wordt besteed aan de sterke en slimme meiden. Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes is een mooie uitgave met prachtige illustraties en zes avontuurlijke vertellingen met dappere meiden in de hoofdrol.

Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes

1  2  3  4  5

Traditiegetrouw zijn de mannen of jongens degenen die de schurk te slim af zijn. Maar passen karaktereigenschappen als verstand, moed en kracht niet ook bij vrouwen? Mogen zij niet ook eens de held van het verhaal zijn? In dit avontuurlijke sprookjesboek, met kleurenillustraties, vind je bekende en minder bekende sprookjes van over de hele wereld, met één ding gemeen: girl power saves the world!

Inhoud:
    Grietje en Hans van de Gebroeders Grimm
    Tamasha en de trol uit Zanzibar