Iemand in het bijzonder - Arend van Dam RECENSIE

Recensie: Iemand in het bijzonder - Arend van Dam

Iemand in het bijzonder is een prachtig boek van Arend van Dam over de markante vrouwen in de geschiedenis van Nederland. Allerlei vrouwen komen aan bod vanaf het jaartal 160 tot 1929, zoals de kluizenares zuster Bertken, tot meesterschilder Judith Leyster en van actrice Ariana Nozeman tot koningin van de televisie Mies Bouwman. Stap mee in de geschiedenis van Nederland aan de hand van belangrijke vrouwen.

Iemand in het bijzonder bevat als eerst een duidelijke en overzichtelijke inhoudsopgave. Op deze manier kun je direct bladeren naar het verhaal dat jou interessant lijkt, maar je kunt natuurlijk ook het boek van voor naar achteren lezen. De verhalen zijn overzichtelijk geordend in chronologische volgorde. Bij alle verhalen over vrouwen staan steeds de jaartallen waarin zij zijn geboren en gestorven. Ook is er bij elk verhaal een grote illustratie te zien. Veel verhalen bevatten daarnaast ook wat kleinere illustraties. Deze geven het verhaal extra kracht en geven een mooi inkijkje in die tijd.

De schrijfstijl van Arend van Dam is erg prettig en voor kinderen in de bovenbouw goed te begrijpen. Het is dan ook een perfect boek om in te zetten om de kinderen wat extra van de geschiedenis mee te geven, wat vaak niet in de geschiedenisboeken staat. Maar ook voor volwassenen is dit boek erg leerzaam. Ik kende veel vrouwen in dit boek niet, enkele kende ik wel bij naam maar na het lezen van Iemand in het bijzonder heb ik enorm veel geleerd en word je nogmaals met je neus op de feiten gedrukt over het feit dat vrouwen vroeger maar weinig te zeggen hadden. Wat ik daarnaast erg mooi vind aan de schrijfstijl is dat de verhalen echt zijn geschreven vanuit het personage waarover je op dat moment leest. Daardoor waan je je als lezer bijna in die tijd en kun je je goed in hen verplaatsen.

Meisjes zullen moeten weten dat vrouwen ook erg belangrijk zijn geweest voor het Nederland zoals dat vandaag de dag bestaat. Aan de hand van dit boek zullen zij dit weten en wellicht raken zij ook geïnspireerd om ook hun nek uit te steken en risico te nemen.

Concluderend heeft Arend van Dam met Iemand in het bijzonder een prachtig boek gemaakt over allerlei vrouwen die belangrijk zijn geweest voor onze geschiedenis. Met dit boek wordt een ode gebracht aan al deze vrouwen die ervoor hebben gekozen om hun nek uit te steken en risico te nemen.

Iemand in het bijzonder

1  2  3  4  5

In Iemand in het bijzonder neemt Arend van Dam zijn lezers mee op een reis door de tijd, langs een selectie vrouwen die ieder op hun eigen manier een stempel op de Nederlandse geschiedenis hebben gezet, van de Dame van Simpelveld uit het jaar 0 tot Mies Bouwman, die in de twintigste eeuw de koningin van de televisie werd. Allerlei verhalen passeren de revue; over wetenschappers, politici, schilders, actrices, schrijvers, muzikanten, ontdekkingsreizigers en sporthelden, maar ook over gifmengster Goeie Mie en de eerste vrouwelijke plantagehouder, Elisabeth Samson.

Iemand in het bijzonder is een ijzersterke bundel met spannende en stoere historische verhalen over vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis om voor te lezen aan meisjes én jongens vanaf zeven jaar of om zelf te lezen vanaf 9 jaar. Met schitterende illustraties van Marijke Klompmaker.