Wat er van ons wordt verwacht – Ted Chiang RECENSIE

Recensie: Wat er van ons wordt verwacht – Ted Chiang

Science fiction schrijven is een kunst. Toegankelijke science fiction schrijven is een unieke gave. Het wordt al snel duidelijk dat Ted Chiang deze gave zeker bezit. We kennen deze auteur al van Het verhaal van jouw leven, dat is verfilmd onder de naam Arrival en zelfs oscarnominaties kreeg. In Wat er van ons wordt verwacht wordt de lezer negen nieuwe verhalen voorgeschoteld, wat weer stof tot nadenken zal geven…

In Wat er van ons wordt verwacht bundelt Ted Chiang negen nieuwe verhalen die een diverse range aan thema’s behandelt. Denk bijvoorbeeld aan vrije wil, bestaat dit überhaupt wel of zijn wij als menselijk wezen verbonden aan een van te voren vastgelegd pad? En welke waarde moeten we hechten aan wezens die we digitaal gecreëerd hebben? Wat zijn hun rechten en hoever kunnen we hiermee gaan? En wat als het geschreven woord voorgoed verdwijnt?

Science fiction hoeft niet eng of buitenaards te zijn. In negen verhalen stipt Ted Chiang hele verschillende thema’s aan, die net zo goed onze toekomst kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verdwijnen van het geschreven woord door het veelvuldig gebruik van moderne technologie. Dat zorgt ervoor dat we op een gegeven moment niet meer goed zullen kunnen spellen. Dit zou zomaar in onze nabije toekomst echt kunnen gebeuren. Wie schrijft er immers nog een brief tegenwoordig? Dit soort confronterende zaken zetten de lezer tot nadenken. Ook het eerste verhaal De koopman en de poort van de alchemist is iets om eens goed over na te denken. Wat als je terug of vooruit kon in de tijd? Zou je dan iets willen veranderen of juist niet? En bestaat er wel zoiets als vrije wil of lopen we een soort van vooraf uitgestippeld pad?

De verhalen zijn verschillend van lengte, waarvan de kortste vier pagina’s beslaat en de langste wel over de honderd pagina’s is. Ook de manier van vertellen verschilt per verhaal. De een leest als een brief, terwijl de ander, zoals De levenscyclus van softwareobjecten, aandoet als een novelle. Dit verhaal is gelijk ook een mooi voorbeeld van hoe we virtuele zaken als levensecht (en zelfs als sociaal object) kunnen gaan zien. Wat zijn de rechten van bijvoorbeeld digitalen, wezens die alleen online leven? Wat nog extra interessant is, is dat er aan het eind van Wat er van ons wordt verwacht door Ted Chiang een toelichting is bijgevoegd van wat zijn inspiratie voor elk van de verhalen is geweest. Naast dat dit heel interessant is om te lezen, geeft dit ook een kijkje in het brein van de auteur. Je krijgt daardoor meer gevoel van betekenis achter al deze verhalen.

Wat er van ons wordt verwacht van Ted Chiang is typisch zo’n boek dat meer aandacht verdient. De thema’s die behandeld worden zijn zo actueel en daarbij geven elk van de verhalen ons een nieuwe kijk op de wereld waarin wij leven. Ted Chiang is een typisch voorbeeld van iemand die science fiction op toegankelijke wijze aan zijn lezers aanbiedt. Aanrader!

Wat er van ons wordt verwacht

Ted Chiang

13 juni 2019

ISBN 9789021417691
    Uitgever Volt
    368 pagina's

Volt

1  2  3  4  5

Ted Chiangs langverwachte tweede verhalenbundel staat weer vol prachtige en prikkelende korte verhalen die sciencefiction tot een kunst verheffen. Zijn verhalen spelen meestal in de toekomst of in alternatieve universums, maar gaan tegelijkertijd over fundamentele zaken in het leven. Chiang combineert een creatief verteltalent met een diepe wetenschappelijke belangstelling.