Hoop - Joris Luyendijk RECENSIE

Recensie: Hoop - Joris Luyendijk

We leven in vreemde tijden vol angstaanjagende ontwikkelingen. Elke dag staan de kranten bol van protesten ten behoeve van het klimaat, oorlogen, natuurrampen enzovoort. Ook worden mensen steeds agressiever en vraag je je soms nog af of je ergens nog wel veilig kunt rondlopen. Je zou bijna de hoop verliezen in een wereld, die best bedreigend over kan komen. En op zulke momenten is het fijn, dat met een bundel vol met positieve verhalen, je even een hart onder de riem wordt gestoken.

Voor de boekenreeks ‘Nederland in Ideeën’ bundelt Joris Luyendijk het perspectief van 100 wetenschappers, kunstenaars en ondernemers op hoop in een handzaam boekje met de toepasselijke titel Hoop. Joris Luyendijk is zelf bekend van onder andere de boeken Een goede man slaat soms zijn vrouw en Het zijn net mensen. Voor het eerst in zijn leven geeft Joris aan niet met onvoorwaardelijk vertrouwen naar de toekomst te kijken, in de huidige tijd waarin we leven. Daarbij weet hij wel dat er ook veel dingen wel goed gaan in deze wereld. Maar helaas is dit niet altijd even goed zichtbaar voor iedereen. Dit inspireerde hem tot het creëren van de verhalenbundel Hoop waar verschillende mensen in onze maatschappij kijken naar wat wel goed gaat en ons net dat sprankje hoop biedt.

Hoop is een verhalenbundel die ons laat zien dat onze wereld nog niet helemaal verloren is. Er gaat natuurlijk veel mis, maar daarbij zijn de jongsten onder ons zich steeds meer bewust van de wereld om ons heen. Dit is dan ook één van de voorbeelden, die aangehaald worden in de verhalenbundel van Joris Luyendijk. Basisschoolkinderen die al projecten opzetten om het klimaat positief te beïnvloeden en hiervoor al vegetarisch gaan eten. Een ander voorbeeld van hoop wordt gegeven door het feit dat we ons steeds meer bewust worden dat we onze persoonlijke gegevens moeten beschermen, denk hierbij aan het AVG. En dat er bijvoorbeeld nieuwe manieren gevonden worden om water te reinigen. Dit soort zaken zijn goed om te weten in een wereld waarin toch veel nare dingen gebeuren. Het geeft de lezer het gevoel dat toch nog niet alles verloren is.

De verhalenbundel Hoop bevat stukjes tekst van wel 100 verschillende wetenschappers, kunstenaars en ondernemers. Mooi is dat er hier niet per se is gekozen voor bekende Nederlanders, maar mensen die echt de wereld een beetje beter proberen te maken. Docenten die gespecialiseerd zijn in een bepaald vak en dit uitdragen naar hun studenten. Of iemand die de oprichter is van een bedrijf dat zonnepanelen levert. Wel was het leuk geweest als er ergens in het boek aangegeven was waarom er juist voor deze 100 mensen is gekozen. Waarom bijvoorbeeld wel een stuk van Griet op den Beeck en niet van Kader Abdolah of Tessa de Loo? De verhalen verschillen enorm van onderwerpen en ook qua ingewikkeldheid. Dit zorgt ervoor dat niet ieder verhaal iedereen zal aanspreken. In dat geval is het prettig dat het boek veel verhalen bevat, wat inhoudt dat het een breed publiek zal aanspreken. Juist door de diversiteit van onderwerpen, die aangekaart worden.

Hoop, gepresenteerd door Joris Luyendijk, geven ons een andere kijk op een wereld die soms wat duister aanvoelt. Niet altijd is de keuze voor de personen die hun verhaal mogen doen duidelijk, maar de onderwerpen die aangekaart worden zijn heerlijk divers en zullen een breed wetenschappelijk publiek aanspreken.

Recensie: Hoop – Joris Luyendijk

HOOP

1  2  3  4  5

Het zijn vreemde tijden, met veel zorgwekkende ontwikkelingen op politiek, cultureel, maatschappelijk en ecologisch gebied. Daardoor kijkt Joris Luyendijk voor het eerst in zijn leven niet met onvoorwaardelijk vertrouwen naar de toekomst. Tegelijk weet hij dat er ongekend veel goed gaat in de wereld. Het probleem is alleen dat dit lang niet altijd goed zichtbaar is. Daarom vroeg Luyendijk aan 100 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars: "Hoe hou jij hoop?'
    Gerard 't Hooft (Nobelprijswinnaar Natuurkunde), Louise Vet (hoogleraar Ecologie), Bibian Mentel (atleet), Stine Jensen (filosoof), Micha Wertheim (cabaretier), Griet Op de Beeck (schrijver), Merlijn Twaalfhoven (componist), Jeroen Smit (journalist), Dick Swaab (hersenwetenschapper), Kim Putters (directeur Sociaal en Cultureel Planbureau), Lavinia Meijer (harpist) en 89 andere experts geven in dit boek hun antwoord.
    Het resultaat is een verzameling verrassende inzichten die duidelijke vooruitgang laten zien. Kortom: honderd keer hoop.