Terug naar Cliffrock Castle - Josephine Rombouts RECENSIE

Recensie: Terug naar Cliffrock Castle - Josephine Rombouts

Josephine Rombouts werkt als huishoudster op het Schotse kasteel Cliffrock Castle. Maar dan wordt ze gepromoveerd tot personal assistent. Niemand lijkt te weten wat de baan precies inhoudt, zij zelf nog het allerminst…

Terug naar Cliffrock Castle is een heerlijk boek! Josephine Rombouts heeft een prettige manier van vertellen. Bovendien zit er de nodige humor in het boek, wat je soms hardop doet lachen.

In de onwaarschijnlijke wereld van de Britse aristocratie gaat het er namelijk heel anders aan toe dan in Nederland, en als nuchtere Hollander worstelt Rombouts met dingen als je mening geven zonder echt je mening te geven, onuitgesproken verwachtingen invullen en bepalen wie er het eerste een deur door mag op basis van sociale status. Door de manier waarop ze dit beschrijft, kan je je als lezer goed inleven in haar pogingen om hier goed mee om te gaan.

De omgeving en Cliffrock Castle zelf vormen een prachtig decor. Door de details en het feit dat Josephine Rombouts zich echt verdiept in de verschillende onderdelen van het kasteel, zoals antieke deurknoppen, verschillende kleuren verf en het restaureren van oude lijsten, kan je je een prima beeld vormen van hoe het kasteel er uit ziet en hoe het er tijdens de verbouwingen aan toe ging. Bovendien leer je hier en daar ook nog wat.

Het is niet alleen makkelijk om je een beeld te vormen bij de omgeving, maar ook bij de personages. Iedereen is verschillend en dat maakt ze een interessante groep. Bovendien wordt er ook aandacht besteedt aan onder andere de irritatie tussen de boer en de jachtopziener, jagers die helpen verhuizen, maar daar eigenlijk niet zo op zitten te wachten en de ontdekking van de vroegere schuilplaats van de laird van het kasteel. Dit zorgt voor grappige situaties, veel sfeer en je leert de personages er goed door kennen.

Terug naar Cliffrock Castle is ingedeeld in een proloog en 6 delen. In elke deel staan korte verhalen onder een lading dekkende titel. Door deze indeling is het boek er makkelijk even bij te pakken als je vijf minuutjes over hebt, omdat je dan toch genoeg tijd hebt om een stukje te lezen, zonder dat je het boek weg moet leggen terwijl je net midden in een hoofdstuk zit. Daarnaast zorgt het er voor dat Terug naar Cliffrock Castle makkelijk weg leest.

Dit boek is een vervolg op het eerste deel, dat Cliffrock Castle heet, maar de delen zijn prima los van elkaar te lezen. Ik moet je wel waarschuwen: als je één van de twee boeken hebt gelezen, is de kans groot dat je er zo van geniet, dat je het andere deel ook wilt lezen!

Kortom: Terug naar Cliffrock Castle is een fijn en sfeervol boek, dat vlot weg leest door de indeling en de vertelstijl. Absoluut een aanrader!

Terug naar Cliffrock Castle

1  2  3  4  5

Promotie krijgen betekent niet altijd dat je leven er makkelijker op wordt... Dat leert de Nederlandse Josephine Rombouts als ze op het Schotse kasteel waar ze werkt, opklimt van huishoudster tot manager. Niemand op het landgoed, zijzelf nog het minst, heeft enig idee wat deze verrassende functieverandering inhoudt. In het web van verwachtingen, aannames en afgunst binnen op scherp staande sociale verhoudingen probeert Rombouts het leven dat ze voor haar gezin heeft opgebouwd veilig te stellen.

Tegen het onwaarschijnlijk mooie decor van de Schotse westkust, en de nog onwaarschijnlijker wereld van de Britse aristocratie, tekent Rombouts het verhaal op van absolute feodale macht, jagers die antiek verhuizen, een teckel die je carrière kan breken en een kasteel waar roze verf wordt bezorgd. De vraag is: voor binnen of voor buiten?