Het is oorlog maar niemand die het ziet - Huib Modderkolk RECENSIE

Recensie: Het is oorlog maar niemand die het ziet - Huib Modderkolk

Huib Modderkolk beschrijft in Het is oorlog maar niemand die het ziet de grote gevaren van de digitalisering van de wereld en het internet. Verschillende digitale crisissen komen aan bod en opvallend is keer op keer de nauwe betrokkenheid van Nederland. Huib Modderkolk vertelt de verhalen waar hij als onderzoeksjournalist gedurende de afgelopen jaren onderzoek naar heeft gedaan. De onzichtbare digitale kant van indrukwekkende (wereld)schokkende gebeurtenissen worden uitvoerig beschreven, bijvoorbeeld rondom het neerhalen van de MH17 en de strijd tegen terroristisch geweld.

Schrijver en journalist Huib Modderkolk weet op een laagdrempelige manier een kijkje te geven in de complexe digitale wereld. Zijn uitgebreide maar eenvoudige uitleg zorgt dat zelfs een leek begrijpt wat er schuilgaat achter de voor ons zichtbare kant van het internet. Aan het einde van bijna elk hoofdstuk weet Modderkolk met een pakkende zin de spanning op te bouwen. Dat maakt dat je als lezer nieuwsgierig bent naar wat er nog komen gaat in de rest van het boek.

De passages waar Huib Modderkolk schrijft over de gevaren van digitalisering in combinatie met (buitenlandse) geheime diensten en de staatsveiligheid in Nederland kunnen ronduit schokkend zijn. Vele lezers zullen zich de constante gevaren niet realiseren en in het begin kan dit voelen als een ver-van-mijn-bed-show. Door de uitgebreide uitleg en de voorbeelden uit het hedendaagse leven, voor eenieder te herkennen, weet Huib Modderkolk de gevaren op intrigerende manier tastbaar te maken.

De scenario's en situaties die beschreven worden in Het is oorlog maar niemand die het ziet hebben een chronologische volgorde maar hangen niet direct met elkaar samen. Uiteraard hebben ze één gezamenlijk onderwerp: digitalisering en de achterliggende gevaren hiervan. In de meeste hoofdstukken maakt Huib Modderkolk af en toe een uitstapje naar eerdere gebeurtenissen. Voor de geconcentreerde lezer is dit goed te volgen en zorgt het zelfs voor meer begrip. Voor de lezer zonder affiniteit met de digitale wereld is het een tip om per hoofdstuk te lezen. Invallen in een hoofdstuk kan het volgen van het verhaal lastig maken.

De onderwerpen die in Het is oorlog maar niemand die het ziet worden besproken zullen voor de meeste lezers een verassende inkijk geven. Over de meeste digitale crisissen wordt in de media kortstondig gerept, Huib Modderkolk kiest ervoor dit echter uitgebreid uiteen te zetten in zijn boek. Het boek is een must-read voor lezers die geïnteresseerd zijn in actualiteiten en benieuwd zijn naar wat er allemaal schuilgaat achter de wondere wereld van internet.

Het is oorlog maar niemand die het ziet

1  2  3  4  5

Een platgelegde Rotterdamse haven. Nederlandse spionnen die digitaal toeslaan in Moskou. Artsen die ineens niet meer bij medische dossiers kunnen.
    De moderne tijd biedt talloze voordelen: we werken sneller en zijn altijd en overal bereikbaar. Maar er zijn ook nieuwe gevaren. Zes jaar doet Huib Modderkolk nu onderzoek naar de schaduwkant van internet. Hij begon als buitenstaander, zonder enige voorkennis. Stukje bij beetje won hij het vertrouwen van bronnen.
    Zo ontdekte hij dat iemand in Engeland privégesprekken tussen Nederlandse geliefden beluistert en dat een stiekem getrokken kabeltje in Beverwijk de dood van Iraanse demonstranten kan betekenen.
    Iedere ontdekking roept nieuwe vragen op. Wie leest mee met onze appjes? Hoe ver reiken de tentakels van Nederlandse veiligheidsdiensten? Wat betekent het als staten internet gebruiken om te controleren en te saboteren? In dit boek laat Modderkolk zien hoe kwetsbaar een samenleving is die steeds meer vertrouwt op techniek.