Killer-T - Robert Muchamore RECENSIE

Recensie: Killer-T  - Robert Muchamore

De Britse auteur Robert Muchamore zette zichzelf op de kaart met de razend populaire adolescentenreeksen rond Cherub en Henderson’s Boys. Naar eigen zeggen begon hij romans te schrijven gericht op deze leeftijdsgroep nadat zijn Australisch neefje geen enkel interessant en spannend boek vond. Ondertussen is Muchamore niet meer weg te denken uit de wereld van de crossover-literatuur.

Zijn nieuwste roman Killer-T speelt zich af in de niet al te verre toekomst. De jonge Harry trekt na de dood van zijn moeder met zijn tante naar Las Vegas. Daar is hij getuige van een bomaanslag op zijn school. Charlie, een niet-alledaags rebellerend meisje, wordt, hoewel onschuldig, naar de jeugdinstelling gezonden voor deze misdaad. Het hele boek draait om de relatie tussen Harry en Charlie en beslaat ongeveer tien jaar in het leven van deze jonge mensen. In deze dystopische roman gaat de hele wereld gebukt onder opeenvolgende biologische aanvallen en kwaadaardige virussen. Ondertussen ontwikkelen heel wat mensen illegaal allerlei gen-manipulaties waardoor men kanker kan overwinnen, spieren ontwikkelen, een hoger IQ krijgen… de mogelijkheden zijn onbeperkt. De gevolgen zijn echter niet te overzien. Naast deze verhaallijn is er de voortdurende strijd tussen Charlie, die constant onder de oppervlakte moet leven en opereren, en haar rijke, maar haatdragende zus Fawn, die ongeveer heel Las Vegas bezit.

Charlie en Harry zijn twee tieners in een snel-evoluerende maatschappij. Ze worden gedetailleerd en heel menselijk beschreven, elk met hun eigen talenten. Harry is sterk in nieuwsgaring en verzorgt de populairste online news-site van de stad, Charlie is een superintelligente meid die alle mogelijke genen kan manipuleren. Door omstandigheden komen hun levens samen, groeien ze weer naar elkaar, en weer uit elkaar. Muchamore maakt soms sprongen van enkele jaren, maar verliest daarbij geen geloofwaardigheid. De auteur maakt van de twee hoofdpersonages mensen van vlees en bloed, met hun overwinningen en mislukkingen, maar hij toont vooral de veerkracht van de mens na talloze tegenslagen. Het verhaal bevat verschillende ingrediënten om een adolescentenroman aantrekkelijk te maken. Naast het liefdesverhaal, dat nooit sentimenteel of melig wordt, bevat de roman ook heel wat spanning en actie. Bovendien graaft Muchamore wat dieper in enkele fundamentele vragen voor de toekomst. Hoe ver kunnen we gaan met gen-manipulatie? Kunnen we mensen ‘op maat’ creëren? Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn? En vooral: wat als de verkeerde mensen de verkeerde zaken gaan produceren. De auteur doet de jongeren nadenken over de toekomst en de verregaande mogelijkheden die nu al voorhanden zijn.

Muchamore houdt het tempo heel strak en zijn stijl nodigt uit om het boek niet aan de kant te leggen. Als we dan toch een opmerking moeten maken, verwijzen we naar het einde van het boek. Zoals in veel jeugdliteratuur laat Muchamore het niet na om het waarschuwende vingertje in de lucht te steken. Het boek bevat zeker een moraal en het laatste hoofdstuk toont deze expliciet en eindigt met een positieve noot. Het stoort niet echt, maar was eigenlijk niet nodig omdat het boek en het verhaal zelf voldoende body en overtuigingskracht hebben.

Recensie: Killer-T  - Robert Muchamore

KILLER T

1  2  3  4  5

Terrifying. Romantic. Huge in scope. A story for our times. Harry and Charlie are teenagers whose lives are shaped by a society that's shifting around them. He is a lonely Brit in his first term at a Las Vegas high school. She is an unlikely friend, who gets accused of mixing a batch of explosives that blew up a football player. The two of them are drawn together at a time when gene editing technology is starting to explode. With a lab in the garage anyone can beat cancer, enhance their brain to pass exams, or tweak a few genes for that year-round tan and perfect beach body. But in the wrong hands, cheap gene editing is the most deadly weapon in history. Killer T is a synthetic virus with a ninety per-cent mortality rate, and the terrorists who created it want a billion dollars before they'll release a vaccine.