Hoe Overleef ik Moeilijke Mensen - Jörg Berger RECENSIE

Recensie: Hoe Overleef ik Moeilijke Mensen - Jörg Berger

Jörg Berger is een psychotherapeut die zich al jaren bezighoudt met de begeleiding en behandeling van gecompliceerd gedrag. Hij werkt zowel met de mensen die dat ingewikkelde gedrag laten zien en met zij die last hebben van dit gecompliceerde gedrag van anderen. Hoe overleef ik moeilijke mensen gaat over een veelvoud aan moeilijke types. Jörg Berger schrijft over praatjesmakers, negatievelingen, grensoverschijders, wraakzuchtigen, energieverslinders en over nog veel meer herkenbare typetjes. De eerste 8 hoofdstukken beschrijven de diverse typen moeilijke mensen die Jörg Berger onderscheid. Het volgende hoofdstuk gaat over een combinatie van die verschillende types, de meer subtiele variaties. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk over naastenliefde en de in het Christendom omarmde manier van omgaan met anderen.

Jörg Berger weet in Hoe overleef ik moeilijke mensen een aantal stereotypes duidelijk en herkenbaar te schetsen. Bij ieder type zet hij zo’n omschrijving neer dat meteen wordt gedacht aan de persoon in de eigen omgeving die dit gedrag ook laat zien. Naast de beschrijving geeft hij ook hoe het beste met dit lastige type om te gaan én welk type mens het meest moeite heeft met dit specifieke moeilijke gedrag. Vooral dit laatste is een interessant gegeven, want dit haalt het probleem weg van alleen degene die het moeilijk gedrag laat zien. Hij geeft daarmee juist aan dat de lezer van dit boek iets te leren heeft. De tips en tricks die hij meegeeft zijn helaas wel behoorlijk summier. Het gaat niet veel verder dan wat algemene vaardigheden, die desalniettemin handig zijn om toe te passen. Het beste hoofdstuk is echter het laatste. Het hoofdstuk dat Jörg Berger schrijft over naastenliefde en hoe Jezus verschillende moeilijke mensen is tegengekomen in zijn levensloop, over hoe nederigheid in deze tijd eruit ziet. Dit hoofdstuk zet aan tot denken.

Hoe Overleef ik Moeilijke Mensen door Jörg Berger beschrijft een variatie aan moeilijke persoonlijkheden die eenieder in het dagelijks leven wel eens tegenkomt. Hij beschrijft een aantal goede, maar basistips die je bij deze persoonlijkheden kunt toepassen. Het is interessant om even stil te staan bij de invloed van deze gedragingen, zowel bij jezelf als bij de ander. Hoe Overleef ik Moeilijke Mensen geeft tot stof tot nadenken, maar blijft wel wat aan de oppervlakte.

Hoe overleef ik moeilijke mensen?

1  2  3  4  5

In Hoe overleef ik moeilijke mensen? introduceert psychotherapeut Jörg Berger beproefde strategieën voor de omgang met moeilijke mensen. Grensoverschrijders, praatjesmakers, dominante mensen, negatievelingen, wraakzuchtigen, vermijders en energieverslinders: ze bedoelen het niet slecht. Toch kunnen ze ons het leven zuur maken, energie uit ons zuigen en het uiterste van ons vergen. Hoe kunnen we ons daar effectief tegen beschermen? En, als het even kan, zonder zelf een moeilijke mens te worden?Door de achtergrondinformatie over persoonlijkheidstypen, de tips en trucs en de voorbeelden uit de praktijk, is dit boek bijzonder leerzaam en waardevol voor omgang met mensen in ons dagelijks leven.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk