Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins - Tiny Fisscher & Mark Janssen RECENSIE

Recensie: Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins - Tiny Fisscher & Mark Janssen

De kleine prins (Le Petit Prince) is een ware klassieker uit 1943, geschreven én geïllustreerd door de Franse piloot Antoine de Saint-Exupéry. In deze nieuwe uitgave, door Tiny Fisscher met illustraties van Mark Janssen, krijgen zowel de tekst als de illustraties een moderne opfrisser. Waar het origineel vooral voor volwassenen geschreven was, is deze variant ook goed op kinderen afgestemd. Het taalgebruik past beter bij jonge lezertjes, maar de magische boodschap is ook voor volwassenen even mooi gebleven. Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins beschrijft de ontmoeting tussen een piloot en een buitenaards jongetje. Wanneer de piloot door een technisch mankement stilstaat, is de kleine prins degene die hem van nieuwe inzichten en kleine avonturen voorziet.

Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins herschreven door Tiny Fisscher met nieuwe illustraties van Mark Janssen voelt als thuiskomen vanaf de eerste bladzijde. Eigenlijk wekt de cover van Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins al het gevoel op dat het klassieke verhaal in goede handen is. Met de sfeervolle en kleurrijke illustratie die op de voorkant van het boek prijkt worden belangrijke elementen uit het verhaal warm neer gezet. De jonge prins met zijn wapperende sjaal in een innige omhelzing met de vos die zijn vriend wil zijn. De roos waar de jongen zo veel om geeft. Nog voor het boek wordt opengeslagen zijn deze belangrijke elementen al prachtig weergegeven. Mark Janssen weet met zijn sfeervolle tekeningen het verhaal perfect te ondersteunen. Tiny Fisscher herschrijft het verhaal zo dat er niets van de poëtische waarde verloren gaat in de nieuwe woordkeuze. Het verhaal danst, beweegt en fascineert. Dit tweetal lijkt helemaal tot hun recht te komen in deze hervertelling van de Franse klassieker die menig lezer in de midderbare schooljaren tijdens Frans vast heeft moeten lezen.

Tiny Fisscher en Mark Janssen weten met hun ieder talenten Le Petit Prince is een modern nieuwe jasje te steken. Deze versie is weer geschikt voor de jeugd van deze tijd, maar ook hun ouders en andere volwassenen zullen plezierig verrast worden door deze kleurrijke variant van Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins.

Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins

1  2  3  4  5

"Als jij een vriend wilt, maak mij dan tam.'
    "Hoe doe ik dat?' vroeg de kleine prins.
    "Vooral door veel geduld te hebben,' antwoordde de vos.
    De kleine prins woont op een piepklein planeetje, waar hij voor drie kleine vulkanen zorgt en voor een heel eigenwijze bloem. Op een dag gaat hij op reis. Hij komt langs zeven kleinere en grotere planeten, waar hij de wonderlijkste mensen ontmoet. Een zakenman, bijvoorbeeld, die alle sterren van het heelal probeert te sparen. Een koning die niemand heeft om de baas over te spelen, maar die dat wel graag zou willen. Een ijdeltuit die maar één ding verlangt: bewonderd worden.
    De zevende planeet is de aarde, waar de kleine prins midden in de woestijn een piloot tegenkomt, die daar een noodlanding heeft moeten maken. Aan deze piloot vertelt de kleine prins zijn verhaal. Hij vertelt over zijn planeetje, en over zijn bloem, die hij zo mist. Hij vertelt over de wonderlijke mensen die hij onderweg is tegengekomen, en over zijn ontmoeting met een vos, die hem wijze lessen heeft geleerd.
    Acht dagen lang zijn de kleine prins en de piloot samen, maar dan is het water op. Als ze niet willen omkomen van de dorst, moeten ze op zoek naar een bron. Zullen ze die vinden?