Kom naar huis – Emma Anna RECENSIE

Recensie: Kom naar huis – Emma Anna

Hannah moet haar leven opnieuw opbouwen. Ze is niet langer meer bij haar gewelddadige ex Noud, maar de relatie heeft wel zijn sporen achtergelaten. En Hannah heeft ook al geen gemakkelijke jeugd gehad. Dit alles heeft haar erg onzeker gemaakt. Daar komt ook nog eens bij kijken dat Noud haar voor het leven verminkt heeft… Hannah zal flink aan zichzelf moeten werken om hier bovenop te komen, maar de eerste stap is in ieder geval gezet. Na een ongemakkelijk gesprek lukt het Hannah om haar droombaan bij een uitgeverij te bemachtigen. Ze is ontzettend blij met de tweede kans die haar knappe baas haar gegeven heeft, want een goede eerste indruk heeft ze niet gemaakt…

Die knappe baas blijkt niemand minder dan Luc Wennam te zijn. Hij heeft het allemaal: twee bedrijven, genoeg geld om nooit meer te hoeven werken én een bloedmooie verloofde. Totdat Luc erachter komt dat zij hem bedrogen heeft. Hij realiseert zich dat hij het roer om moet gooien, want hij wil niet meer terug naar het leven waarin hij zo succesvol is. Luc heeft wel interesse in Hannah, ze is anders dan andere vrouwen. Maar hij zal alles uit de kast moeten halen om Hannah over te halen met hem uit te gaan. Hannah is bang. Bang om weer iets op te bouwen met iemand. Toch geeft ze Luc een kans. Hij heeft haar tenslotte ook een tweede kans gegeven. Er bloeit iets op tussen de twee, maar het verleden van zowel Hannah en Luc ligt hun dwars. Kan Hannah zich openstellen voor Luc? En wat als het verleden van Luc nog een troef achter de hand heeft?

Kom naar huis van Emma Anna (wat een pseudoniem is) is een boek dat je niet naast je neer kan leggen. Het is een aangrijpend verhaal dat gaat over huiselijk geweld, exen en het opnieuw vinden van jezelf.

De schrijfster heeft Hannah heel overtuigend als een gepeste en mishandelde vrouw neergezet. Dit zie je in het personage terug in Hannahs onzekerheid en vertekende beeld van zichzelf. Ook lees je hoe Hannah haar leven weer probeert op te pakken. Naarmate het verhaal vordert merk je dat Hannah steeds zelfverzekerder wordt en vindt dat ze er wel mag zijn.

Luc is in het begin van het boek een egoïstisch personage. Het is een echte player, maar hij besluit zijn leven te willen verbeteren. En dat merk je ook als lezer. Onder die egoïstische klootzak schuilt eigenlijk een hele lieve en meelevende man die het beste met iedereen voor heeft. Ook voelt Luc emoties die hij al lange tijd niet meer heeft gevoeld.

De ontwikkelingen die zowel Hannah als Luc meemaken maakt het verhaal heel sterk. Vooral het personage van Hannah weet je als lezer echt te raken. Niet alleen door het verhaal en het karakter, maar ook door haar emoties en hoe ze probeert zichzelf terug te vinden. Emma Anna heeft met Hannah een personage weten te creëren waarmee je echt meeleeft en die onder je huid kruipt.

In Kom naar huis wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van zowel Hannah als Luc. Normaal gesproken wanneer een schrijfster het verhaal beschrijft vanuit de personages wordt dit vaak per hoofdstuk afgewisseld. Emma Anna heeft ervoor gekozen om in een hoofdstuk meerdere malen tussen Hannah en Luc te schakelen. Normaal is het als lezer moeilijk schakelen, maar daar heeft de schrijfster wat op bedacht. Iedere alinea die door een ander personage wordt verteld, begint met drie woorden in hoofdletters. Zo weet je precies wanneer de wisseling van personages plaatsvindt en dat is heel fijn lezen. Dat zouden meer schrijvers moeten doen!

Na een paar hoofdstukken denk je als lezer wel te voorspellen hoe het boek zal verlopen, maar niet is minder waar. Gedurende het boek word je meerdere malen verrast en dan met name tijdens het plot. Dat is echt goed geschreven. Het enige dat ik kan vertellen zonder iets te verklappen is dat je als lezer erg verbaasd zal zijn. Aan het einde vraag je je dan ook af: ‘Is het boek nu al uit?!’.

Kom naar huis van Emma Anna is een heel mooi geschreven verhaal waarin serieuze onderwerpen aan bod komen. Het is een erg verrassende new adult roman die je in een keer uit wilt lezen. Een echte aanrader als je eens iets anders wilt lezen dan een zoetsappige roman.

Recensie: Kom naar huis – Emma Anna

Kom naar huis

1  2  3  4  5

Verliefd worden is niet moeilijk, maar vechten voor die liefde wel.
    Wanneer Hannah Mackenzie een baan krijgt bij de uitgeverij waar ze altijd al wilde werken, gaat er een wereld voor haar open. Na een gewelddadige relatie is haar zelfvertrouwen ver te zoeken, maar wanneer ze haar baas Luc beter leert kennen, komt daar verandering in.
    Luc Wennam heeft het allemaal: twee fantastisch lopende bedrijven, genoeg geld om nooit meer te hoeven werken, en een bloedmooie verloofde. Wanneer hij echter bedrogen wordt, realiseert hij zich dat hij niet terug wil naar het leven waarin hij ooit zo succesvol was. Maar vechten voor de liefde is niet makkelijk als de vrouw van wie je houdt voor haar leven verminkt is en je verleden nog een troef achter de hand heeft.