Hou me vast zoals ik was – Gaby Rasters RECENSIE

Recensie: Hou me vast zoals ik was – Gaby Rasters

Hou me vast zoals ik was gaat over Jasmijn, een gezellige meid in de bloei van haar leven. Jasmijn kan alles met haar 6 vriendinnen delen, vaak onder het genot van een taartje. Wanneer Jasmijn te horen krijgt dat ze borstkanker heeft, wordt alles anders. Het boek vertelt het verhaal van de ziekte van Jasmijn, maar ook de nasleep ervan en de enorme klap die iedereen krijgt als blijkt dat Jasmijn opnieuw ziek is. Het verhaal van Jasmijn is gebaseerd op het leven van de recent overleden vriendin van Gaby Rasters en Rasters heeft ook echte appjes en blogs in het boek verwerkt, dat maakt Hou me vast zoals ik was enorm persoonlijk.

Het boek is emotioneel, heftig en het eindigt heel verdrietig, maar het zit ook vol wijze levenslessen, toont het belang van waardevolle contacten en het geeft een goed beeld van de nasleep van kanker, dat voor veel mensen verhelderend kan zijn. Het boek is prachtig en de persoonlijke touch maakt het boek heel teder en kwetsbaar. Dat is heel bijzonder en mooi om te lezen.

Met haar prachtige schrijfstijl heeft Rasters echt een meesterwerk afgeleverd. Ondanks het zware onderwerp van Hou me vast zoals ik was, leest het boek heel vlot. Aan de ene kant wil je door blijven lezen omdat je wil weten wat er daarna komt en Raster je mee het boek inzuigt. Maar aan de andere kant lees je toch wat terughoudender omdat je weet wat er uiteindelijk zal gebeuren met Jasmijn. Of je het boek nu snel leest of wat voorzichtiger, het boek is woord voor woord schitterend geschreven.

Ook verwacht je een treurige ondertoon in dit boek omdat het over kanker gaat, maar dit is zeker niet het geval. Natuurlijk, het is een emotioneel boek en dat heeft te maken met de vreselijke ziekte, maar het boek is meer dan alleen een boek over kanker. Het is een boek waar liefde, vriendschap, gevoeligheid en empathie centraal staan. Jasmijn omringt zich in het boek met een prachtige, waardevolle en krachtige vriendinnengroep. Rasters beschrijft deze vriendinnen zo mooi en dat roept ook emoties op, hele positieve emoties zelfs.

Wat bijzonder is aan Hou me vast zoals ik was, is dat je ook heel veel leest over de nasleep van de ziekte. Dat is verhelderend, omdat veel mensen zich niet realiseren hoe lang het herstel kan duren en met wat voor problemen dat gepaard gaat, zowel fysiek als mentaal. Gaby Rasters schrijft hier heel open over en dat is erg fijn. In het gedeelte van het boek wanneer de kanker weg is uit het lichaam van Jasmijn, komen er ook veel andere dingen aan bod, zoals ervaringen met stress en burn-out. Deze onderwerpen zijn voor veel mensen heel herkenbaar, waardoor het boek ze nog meer raakt.

Om samen te vatten: Hou me vast zoals ik was van Gaby Rasters is een echte aanrader voor iedereen die het interessant vindt om te lezen over kanker en de nasleep daarvan. Maar het boek is veel meer dan alleen een boek over kanker: het gaat ook over liefde, vriendschap en kracht. Dit is een prachtige toevoeging aan het verhaal, want zo blijft de toon in het boek optimistisch, ook al is bekend dat de afloop droevig zal zijn. Het is heel fijn dat Rasters zoveel nadruk legt op het leven van Jasmijn vanaf het moment dat ze eigenlijk ‘beter’ is, want dit nuanceert het beeld dat mensen over kanker hebben. Ook komen in dat deel van het boek andere thema’s aan bod die voor veel mensen heel herkenbaar zijn, waardoor het boek je nog meer raakt. Hou me vast zoals ik was is een prachtig, wondermooi en persoonlijk boek. Hou wel de tissues bij de hand, want dit boek zal je zeker raken.

Hou me vast zoals ik was

Gaby Rasters

10 september 2019

ISBN 9789022587324
    Uitgever Boekerij
    272 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Gebaseerd op ware gebeurtenissen in het leven van de auteur

De vrolijke Jasmijn staat midden in het leven, net als haar zes vriendinnen. Ze delen lief, leed en de grote vragen met elkaar. Carrière, mannen, kinderwens: alles kan besproken worden bij een lekker taartje of een groot glas witte wijn. Geen van hen wil echt volwassen worden, maar als Jasmijn slecht nieuws krijgt, komt alles in een heel ander licht te staan: ze heeft borstkanker.

Na een borstamputatie en chemo probeert Jasmijn het leven weer op te pakken, maar haar oude energie lijkt ze maar niet terug te vinden. Gelukkig heeft ze veel steun aan haar vriendinnen, die ze via appjes op de hoogte houdt, met wie ze taartjes eet wanneer de controles goed zijn, en die de bruiloft met haar geliefde Ralf tot een extra bijzondere, intense dag maken. Maar net als ze zich veilig begint te wanen, vier jaar na de eerste diagnose, ontploft er een bom in haar leven. Ze is opnieuw ziek, en dit keer is er weinig reden tot optimisme.

Gaby Rasters heeft het leven van haar recent overleden vriendin als leidraad genomen voor het schrijven van dit boek. Zo is dit een zeer persoonlijke roman geworden die geen lezer onberoerd zal laten.