De heksen van Vernalia - Johan Vandevelde en Martin Muster RECENSIE

Recensie: De heksen van Vernalia - Johan Vandevelde en Martin Muster

Nadat jonge heks Lissanda en haar vriend Valdemar uit het weeshuis ontsnapt zijn, proberen ze Armorië te ontvluchten. Heksen zijn hier namelijk niet welkom, en kapitein Braga zit al achter haar aan omdat hij niet wil dat ze het land uitkomt. Ook is Lissanda in het bezit van de memolynx, een heel speciaal en uniek diertje, met zijn eigen bijzondere krachten.

De heksen van Vernalia is het tweede boek in de Kronieken van Amber en Staal. Wanneer je het eerste boek niet hebt gelezen, is het niet aan te raden om aan dit deel te beginnen. Er worden wel herinneringen uit het andere boek opgehaald, maar je stapt midden in het verhaal van Lissanda en Valdemar, en zij hebben al een hoop meegemaakt. Lissanda weet dat ze magische krachten bevat, maar zonder Het verloren galjoen gelezen te hebben, weet je niet hoe zij hier achter is gekomen en hoe ze in hun huidige situatie verzeild zijn geraakt. Voor in dit boek van Johan Vandevelde en Martin Muster staat wel een klein stukje over wat vooraf ging, maar dit is niet voldoende om het helemaal te begrijpen.

De doelgroep voor dit boek is niet helemaal duidelijk. Lissanda is 12 jaar oud en je zou zeggen dat de doelgroep ook om en nabij deze leeftijd zou moeten zijn. Het taalgebruik is echter niet geschikt voor kinderen van die leeftijd, omdat vaak moeilijke woorden of ingewikkelde zinnen voorbij komen. Zo speelt een deel van het boek zich bijvoorbeeld af op een schip, en wordt vaak gesproken over het fregat, karveel of andere dingen die een kind hoogstwaarschijnlijk niet zal herkennen. Ook komen best heftige dingen aan bod, zoals doden die toch nog kunnen bewegen en spreken, wat voor de gemiddelde twaalfjarige best heftig is.

De heksen van Vernalia speelt zich af in een magische en fictieve wereld. Hierdoor komen bijzondere wezens en verschillenden vormen van magie voor. Lissanda is niet de enige heks, en ze komt in aanraking met meerdere heksen, zowel mannelijk als vrouwelijk. Omdat ze zelf nog niet zoveel over haar krachten weet, leert ze erover door met de andere heksen te praten en ze na te doen. Daardoor leert ze meer, waardoor ze steeds krachtiger wordt en dit weer kan gebruiken in de toekomst.

De memolynx heeft Lissanda als zijn mentor gekozen, en het diertje heeft ook magische krachten. Hij kan de gedachten van mensen lezen, maar deze ook beïnvloeden en mensen of dieren laten doen wat hij wil. Hierdoor is het een heel zeldzaam beest, en is het logisch dat er geprobeerd wordt hem zo veel mogelijk geheim te houden. Het diertje zou namelijk handig van pas kunnen komen in een oorlog! Dit is realistisch bedacht, want wanneer men weet over zo’n voordeel, is het heel waarschijnlijk dat mensen daarnaar op zoek gaan.

De heksen van Vernalia van Johan Vandevelde en Martin Muster is een apart boek, maar als het eerdere deel je lag, zul je van dit boek genieten. Zo niet, dan zal dit verhaal je waarschijnlijk niet trekken.

De heksen van Vernalia

1  2  3  4  5

Het twaalfjarige weesmeisje Lissanda heeft magische krachten en die blijken veel sterker dan ze ooit had gedacht. Samen met Valdemar, de jongen met wie ze uit het weeshuis is ontsnapt, probeert ze haar geboorteland Armorië te ontvluchten. In het gezelschap van de mysterieuze memolynx, een uiterst
    zeldzaam magisch diertje dat gedachten kan lezen en mensen en dieren kan manipuleren, gaan ze op zoek naar Valdemars vermiste vader. Hun tocht leidt hen naar de ruïnes van de stad van de Para Enterith, een mythisch volk van wijzen, waar het geheim zou liggen om een einde te maken aan de oorlog tussen Armorië en Vernalia. Een geheim dat alleen ontcijferd kan worden met de hulp van een memolynx. Maar de Armorische kapitein Braga en zijn soldaten stellen alles in het werk om te verhinderen dat Lissanda en haar reisgenoten
    levend hun doel bereiken...

Deel 1, Het verloren galjoen, is genomineerd voor de Vlaamse Kinder- & Jeugdjury 2020!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk