Zwarte ziel - Angelique Haak RECENSIE

Recensie: Zwarte ziel - Angelique Haak

Er wordt een jong meisje gevonden in de Maas. Ze blijkt op gruwelijke wijze te zijn vermoord. Het duurt een tijdje tot het meisje is geïdentificeerd, want het jonge meisje is nooit als vermist opgegeven. Uiteindelijk blijkt dat haar tweelingzusje ook weg is. Rechercheur Jennifer Brugman en haar team moeten de moordzaak en de vermissing oplossen. Omdat het onderzoek niet snel genoeg loopt, wordt een paragnost ingehuurd. Dit zorgt voor wrijving en weerstand bij de politie.

In de reeks over Jennifer Brugman is Zwarte ziel het derde boek. De boeken zijn onafhankelijk van elkaar te lezen: ook zonder de vorige boeken te lezen weet je wat de context is. Wel wordt er soms verwezen naar gebeurtenissen uit vorige boeken, dus het is beter (en leuker) om de boeken wel te lezen.

Het boek Zwarte ziel begint met de vondst van het in stukken gezaagde lichaam van een jong meisje. Dit is een enorme shock voor rechercheur Jennifer Brugman en haar partner Ricardo: ze zetten alles op alles om te achterhalen wie de dader is. Auteur Angelique Haak zorgt ervoor dat alle personages mooi uitgediept zijn en dat er meer speelt in het verhaal dan enkel de gruwelijke moordzaak, namelijk: het persoonlijke leven van rechercheur Jennifer, haar liefdesleven en haar gezinsleven. Dat maakt het boek interessanter en daarnaast zorgt het voor extra spanning, want ook in het privéleven van Jennifer spelen gevaarlijke zaken.

Daarnaast maak je als lezer kennis met paragnost Evie: je ziet een glimp van haar privéleven, haar gedachten en haar angsten. Dat zorgt voor een fijne afwisseling in het boek. Bijzonder is dat je met meerdere personages kennis maakt: met de mensen die de zaak willen oplossen, en met de mensen die er wellicht bij gebaat zijn om alles onder de pet te houden. Zo maak je kennis met de vader en moeder van de tweeling en krijg je een kijkje in het bijzondere leven van deze twee. Je gaat je steeds meer afvragen wie nou de dader(s) zijn.

Met het boek Zwarte ziel laat Angelique Haak zien dat ze weet hoe ze een aangrijpende en spannende thriller schrijft. Met haar vlotte schrijfstijl weet ze te zorgen voor een prachtig verhaal. Het verhaal is zo spannend en realistisch geschreven dat je niet kunt stoppen met lezen. Het plot is totaal niet voorspelbaar en dat zorgt er ook voor dat je door blijft lezen zonder dat je een idee hebt wie de dader kan zijn.

Ik had nog niet eerder boeken van Angelique Haak gelezen en ik ben blij dat ik dat nog niet heb gedaan, want haar eerder verschenen boeken zijn voor mij een mooi vooruitzicht om eens allemaal te lezen. Zwarte ziel is een absolute aanrader!

Recensie: Zwarte ziel - Angelique Haak

Zwarte ziel

1  2  3  4  5

Een doodgewone zaterdag. Tot twee tieners een gruwelijke vondst in de Maas doen…
    Het team van rechercheur Jennifer Brugman wordt geconfronteerd met een lugubere moord en de vermissing van een kind. Ze zetten alles op alles om snel het vermiste kind terug te vinden en schakelen de hulp in van paragnoste Evie Smit. Vanaf de eerste ontmoeting is Jennifer geïntrigeerd door de roodharige paragnoste met haar ijsblauwe ogen, maar ze is ook sceptisch. Kan Evie waarmaken wat zij belooft of loopt zij hen alleen maar voor de voeten?