Welcome Aboard! Een eeuw KLM - Bram Bouwens RECENSIE

Recensie: Welcome Aboard! Een eeuw KLM - Bram Bouwens

Een eeuw geleden kwamen acht mannen met een visie samen om een luchtvaartmaatschappij op te richten. Een ambitieuze dertiger werd gevraagd de dagelijkse gang van zaken op zich te nemen. En zo begon het verhaal van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij n.v. Ambitie, pionierschap en ondernemingslust zorgden er uiteindelijk voor dat KLM nu 100 jaar bestaat.

In Welcome aboard! Een eeuw KLM nemen Dr. Bram Bouwens, wetenschappelijk onderzoeker aan de universiteit Utrecht en Drs. Frido Ogier, corporate senior editor bij KLM de lezer mee in 10 decennia KLM. De oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld. Onze nationale trots. Dit doen ze aan de hand van vijf thematische hoofdstukken: ‘Verbonden met elkaar: KLM en Nederland’, ‘Concurrentie op de wereldmarkt’, ‘Ontwikkeling in superlatieven: technologie in de luchtvaart’, ‘De Vliegende Hollander: KLM in de markt’ en ‘Mensen maken de maatschappij: het personeel van KLM’.

Je leest onder andere over het ontstaan van de maatschappij en de tegenslagen die het bedrijf, met name rond de Tweede Wereldoorlog, te verduren kreeg. Hoe de maatschappij van een enkele route wist uit te groeien tot een wereldwijd netwerk en steeds meer passagiers voor zich wist te winnen. Maar ook over de eerste stewardessen aan boord, de snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van automatiseringen, nieuwe toestellen en bijvoorbeeld het entertainment aan boord. Ook de samenwerking met andere maatschappijen en uiteraard de fusie met Air France komt aan bod. Daarnaast lees je over het belang van goed personeel binnen iedere tak van het bedrijf. Alles wat gedurende de jaren veranderd is en de ontwikkelingen voor de toekomst komen aan bod.

De teksten zijn, ondanks dat het uiteraard allemaal feitelijk is, op boeiende wijze geschreven en houden je goed vast in het verhaal. Bouwens en Ogier weten de informatie goed te doseren en de onderverdeling in de vijf thematische hoofdstukken zorgt voor een overzichtelijk verhaal. De lijst met ruim 400 voetnoten maakt duidelijk waar informatie uit de tekst vandaan komt. De enorme literatuurlijst achter in het boek laat zien dat de mannen een  zeer gedegen onderzoek hebben uitgevoerd en dat is dan ook terug te zien in het verhaal. Welcome aboard! Een eeuw KLM biedt echt een complete beschrijving van dit prachtige bedrijf en de blauwe familie die erbij hoort.

De hoofdstukken in Welcome aboard! Een eeuw KLM worden ieder opgevolgd met een apart beeldkatern dat meer inzicht geeft in het betreffende hoofdstuk. Aan de hand van prachtige foto’s en andere (oude) illustraties krijg je een compleet beeld van de start in 1919 tot nu. Van oude (reclame) affiches, vacatureteksten en panoramafoto’s tot prachtige foto’s van de (historische) vloot, businessclass producten en innovaties. De nostalgie en de mooie toekomst van de luchtvaart spat van de bladzijden af!

Welcome aboard! Een eeuw KLM is een prachtige, interessante en informatieve jubileumuitgave voor alle luchtvaartliefhebbers, passagiers, (oud) werknemers van KLM en iedereen die graag een compleet beeld wil hebben van een eeuw Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Het is een bijzonder waardevolle uitgave waar niet alleen KLM en Bouwens en Ogier, maar heel Nederland trots op mag zijn.

Welcome aboard!

1  2  3  4  5

Ze is de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld, biedt werk aan ruim 30.000 mensen en vervoert ruim 30 miljoen passagiers per jaar. In 2019 bestaat KLM honderd jaar. Een uniek jubileum in de luchtvaart. Hoe heeft de nationale trots van Nederland tien decennia vol kunnen maken? In vijf thematische hoofdstukken maakt de lezer in tekst en beeld een reis door honderd jaar Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.

Iets wat begon met een enkele route, groeide uit tot een wereldwijd netwerk. Maar hoe wordt dat opgebouwd? Hoe blijft een bedrijf in onvoorspelbare economische omstandigheden de concurrentie de baas? Hoe verleid je passagiers om met KLM te vliegen? De luchtvaartmaatschappij ontwikkelde zich in een eeuw tot een dynamische multinational; een grote speler op het toneel van de wereldwijde luchtvaart.

Het boek biedt een analyse van het wel en wee van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Natuurlijk is er veel ruimte gemaakt voor foto’s, typische luchtvaartgerelateerde zaken en voorwerpen met een verhaal. Welcome aboard!. De officiële jubileumuitgave voor de luchtvaartliefhebber en iedereen die KLM een warm hart toedraagt.