Pleidooi voor leven - Denis Mukwege RECENSIE

Recensie: Pleidooi voor leven - Denis Mukwege

Denis Mukwege wijdt zijn leven aan het welzijn van verkrachte en verminkte vrouwen. In Pleidooi voor leven beschrijft hij welke problematiek er vanaf de tweede Congolese oorlog in 1998 speelt in Congo. Hierbij laat hij zien welke omstandigheden hebben geleid tot zijn strijd tegen de verkrachting en verminking van vrouwen en de vele gevaren waaraan hij dagelijks blootstaat.

Pleidooi voor leven confronteert de lezer direct met een verhaal waarin de grillen van het leven van Denis Mukwege direct duidelijk worden. De lezer wordt hierdoor meteen in het verhaal gesleurd en is gelijk geboeid. Daar komt bij dat het leven in Congo op een prachtige manier wordt beschreven, zodat de lezer zich goed in het verhaal in kan leven zonder ooit in Congo of Afrika te zijn geweest. Verder vertelt Denis Mukwege openhartig over zijn leven en durft hij zich kritisch uit te spreken over de regering in Congo. Door zowel de mooie kanten van Congo als de negatieve kanten van Congo aan de orde te stellen, krijgt de lezer een genuanceerd beeld van het land en de wereld waar Denis Mukwege in is opgegroeid.

Pleidooi voor leven is niet chronologisch geschreven. Zo begint het boek namelijk met een verhaal over een van de moordaanslagen op Denis Mukwege. Hierdoor wordt de essentie van zijn leven direct duidelijk en weet de lezer direct welke problemen er in Congo spelen en waartegen hij probeert te strijden. Dat het boek niet chronologisch is geschreven kan echter ook voor verwarring zorgen, aangezien niet altijd even duidelijk is wanneer een sprong vooruit of achteruit in de tijd wordt genomen. Het is voor de lezer daarom van belang om af en toe goed te schakelen tussen de verschillende delen van het boek.

Ondanks dat de problematiek in Congo een grote invloed heeft gehad op het leven van Denis Mukwege en bepalend is geweest voor zijn levensverloop, is het leven van hem zelf echter niet vaak het hoofdonderwerp van het boek. Zo wordt maar kort stilgestaan bij zijn jeugd en bij zijn huidige gezinsleven. Hierdoor leert de lezer hem niet heel goed kennen. Pleidooi voor leven is dan ook vooral bedoeld om de problemen in Congo bekend te maken in plaats van om een autobiografisch boek te vormen.

Pleidooi voor leven is een openhartig boek over de problematiek in Congo, waarbij Denis Mukwege zijn mening niet onder stoelen of banken steekt en zich kritisch durft uit te laten over de Congolese regering.

Pleidooi voor leven

1  2  3  4  5

In 1998, tijdens de tweede Congolese oorlog, opende gynaecoloog Denis Mukwege een ziekenhuis waar hij vrouwen behandelt die het slachtoffer zijn van gewelddadige verkrachtingen.

Congolese milities hebben verkrachting en genitale verminking tot oorlogswapens gemaakt: niet alleen worden de vrouwen kapotgemaakt, ook familieverbanden en sociale en economische structuren worden vernietigd. Mukwege stelt deze misdaden aan de kaak, maar de Congolese regering blijft ze ontkennen. In 2006 informeerde hij in een toespraak voor de Verenigde Naties de internationale gemeenschap. Mukwege heeft meerdere moordaanslagen overleefd en wordt voortdurend beveiligd. Hij strijdt onvermoeibaar aan de zijde van de vrouwen om een einde te maken aan deze onaanvaardbare wreedheden. Pleidooi voor leven is het verslag daarvan. Tegelijkertijd is het boek een autobiografie: Mukwege vertelt hoe uit zijn achtergrond verklaarbaar is dat dit zijn levenspad werd.

Op 5 oktober 2018 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede, samen met Nadia Murad Basee.