Zoutelande - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Zoutelande – Linda van Rijn

Eline en Sascha gaan op vakantie naar de strandtent van Lydia en Gert. Ze kennen elkaar van vroeger, toen hun ouders jaarlijks met elkaar op vakantie gingen en hebben deze traditie overgenomen. De vriendinnen hebben erg uitgekeken naar de vakantie en het mooie weer werkt daarbij goed mee. Als Lydia op een avond bekend aan de anderen dat ze moeite heeft met het geflirt van haar man Gert lijkt er een keerpunt te komen in hun vakantie. Het was de anderen nog niet opgevallen, maar nu Eline er eenmaal op let, merkt ze ook dat Gert wel erg veel aandacht heeft voor de vrouwen. Als ze dan een uitnodiging krijgt om met hem af te spreken in een hotelbar een paar minuten verderop, weet Eline niet wat ze moet doen. Als ze toch besluit om te gaan, komt ze voor een onverwachte verrassing te staan. Zal het Eline lukken om te achterhalen wat er de afgelopen tijd in Zoutelande gebeurd is? En wat heeft de man van haar vriendin er mee te maken?

Linda van Rijn heeft al meerdere vakantieverhalen geschreven. Ze hebben allemaal een spannende verhaallijn en staan er om bekend dat ze gemakkelijk weg lezen. Heerlijke boeken om mee te nemen op vakantie of om binnen korte tijd uit te hebben. Zoutelande is daar zeker één van. Het verhaal leest makkelijk weg. Je zit er snel in en binnen no time heb je de rode draad in het verhaal te pakken. Je kan het boek dan ook moeilijk wegleggen en wilt hem graag in een keer uitlezen.

De hoofdpersonen van Zoutelande zijn op een goede manier neergezet. Je hebt van alle personages een duidelijk beeld en je kunt daardoor een goede voorstelling maken van hetgeen zich afgespeeld heeft. Hierdoor kan je ook makkelijk een daderprofiel maken. De dader is wat mij betreft ook in dit verhaal niet heel moeilijk te vinden. Desondanks blijft de spanning er wel in, omdat er toch nog andere mogelijkheden zijn. Pas op het einde van het verhaal wordt bekend wie de moordenaar is en hoe het allemaal gegaan is.

Linda van Rijn heeft een prettige schrijfstijl, waardoor haar boeken makkelijk te lezen zijn. Je kan je goed identificeren met de hoofdpersonen en hebt een goed beeld bij de situaties die er geschetst worden. De onderwerpen in haar boeken zijn herkenbaar, waardoor de verhalen dichtbij de lezers staan.

Zoutelande is een heerlijk boek om te lezen. De spanning wordt op een prettige manier opgebouwd, waarbij er aandacht is geschonken aan het verkennen van de personages. Hierdoor heb je een goed beeld van de hoofdpersonen en kan je goed meespeuren naar de dader(s).

Omdat er niet al te veel personages meespelen, heb je al gauw een beeld van hoe het in elkaar zit. Toch blijft het tot het einde spannend omdat er op andere manieren verrassingen ingebouwd zijn. Linda van Rijn heeft me ook met dit boek weten te boeien en heerlijke leesmomenten bezorgd.

Recensie: Zoutelande – Linda van Rijn

Zoutelande

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Tijdens de jaarlijkse vakantie aan de Zeeuwse kust merkt Eline dat haar vriendin Lydia erg gespannen is. Komt dit door het opzichtige geflirt van haar man of is er meer aan de hand?

Eline van As kijkt uit naar de jaarlijkse reünieweek met haar twee vriendinnen van vroeger, Lydia en Sascha. Ze kennen elkaar van de vakanties die ze als kind doorbrachten in Zoutelande en hebben altijd contact gehouden. Zoals elk jaar komen ze in september samen in de Zeeuwse plaats om te ontspannen en bij te praten. Lydia heeft afgelopen jaar samen met haar man Gert een strandtent overgenomen en daar kunnen de vriendinnen verblijven. Het was een druk seizoen voor Lydia en Gert en het valt Eline op dat haar vriendin echt aan rust toe is. Gelukkig heeft Lydia een vrije week voor de boeg. Eline kan zelf ook wel wat ontspanning gebruiken na een bewogen jaar waarin ze met een nieuwe baan is begonnen.

Eerst lijkt dat te gaan lukken: het is mooi weer, de vriendinnen maken lange standwandelingen en de avonden zijn gevuld met lekker eten en wijn. Toch voelt Eline dat er iets niet klopt. Waarom wordt er zo opzichtig met haar geflirt? En hoe zit het met de twee vrouwelijke badgasten die dit seizoen in Zoutelande zijn verdronken? Tegen de tijd dat Eline erachter komt wat er speelt, zit ze er al middenin. En dan is het de vraag hoe ze hier zelf nog uitkomt...