Het Leningrad-dieet - Wlada Kolosowa RECENSIE

Recensie: Het Leningrad-dieet - Wlada Kolosowa

Het Leningrad-dieet beschrijft het leven van de twee meisjes Lena en Oksana uit het Russische stadje Krylatovo. Al sinds hun jeugd zijn de twee buurmeisjes onafscheidelijk maar dit wordt abrupt onderbroken wanneer Lena ontdekt wordt als model. Lena vertrekt voor haar ontluikende carrière naar Shanghai en haar vriendin blijft wat ontredderd achter in Rusland. Oksana is zoekende in haar geboortedorp en raakt meer en meer geïntegreerd naar het leven van haar land tijdens de hongerblokkade van Leningrad.

In deze roman van schrijfster Wlada Kolosowa wisselen de gebeurtenissen zich af tussen het leven van Oksana in het Russische stadje en het leven van Lena in de Chinese metropool Shanghai. Het contrast tussen beide wereld en de levens van de meiden kan bijna niet groter zijn. Lena en Oksana worden als jeugdige meiden beschreven, maar eveneens beschrijft Wlada Kolosowa heftige situaties waar zij in belanden. Door de absurde, niet alledaagse gebeurtenissen is het voor de lezer lastig zich te identificeren in de hoofdkarakters en hun levens. Dit maakt dat het soms lastig is echt meegezogen te worden in de gedachtes en gevoelens van de meiden.

Gedurende het gehele boek is voelbaar hoe de twee meiden, ooit de beste vriendinnen en buurmeisjes, elkaar langzaamaan aan het kwijtraken zijn. Hoewel er tal van moderne communicatiemiddelen beschreven worden lijkt vooral Lena hier geen gebruik van te willen maken. Doordat de lezer hier geen duidelijke verklaring voor krijgt kan dit integreren en verbazen. Door het gehele verhaal blijft de vraag of het goedkomt tussen de twee dan ook aanwezig.

Hoewel het boek van Wlada Kolosowa binnen het genre ‘Roman’ valt is er van echte romantiek niet veel te merken. De passages die enigszins in de buurt komen van liefdesrelaties omschrijven platvloerse en harde relaties die uit evenwicht lijken. Dit kan bij de lezer empathie oproepen richting Lena en Oksana maar maakt eveneens dat het verhaal voor rillingen kan zorgen.  De heftige, ontluikende conversaties tussen de meiden en de mannen in hun levens maken het verhaal alles behalve voorspelbaar.

Het Leningrad-dieet is op een eenvoudige manier geschreven met hier en daar een humoristische uitstap. Mede hierdoor is het een boek dat makkelijk leest. Door de korte hoofdstukken, telkens vanuit ander perspectief, is het boek gemakkelijk even tussendoor te pakken.

Het leningrad-dieet

Wlada Kolosowa

18 juni 2019

ISBN 9789044541229
    Uitgever De Geus
    256 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Buurmeisjes Oxana en Lena groeien op in een armoedige voorstad van Sint-Petersburg en doen alles samen. Overdag praten ze nooit over de dingen die ze sinds kort 's nachts met elkaar doen als Lena bij Oxana blijft slapen.

Wanneer de bleke, slungelige Lena gescout wordt als model en naar China vertrekt, blijft de vollere Oxana gefrustreerd achter. Ze zoekt haar heil bij een schimmige website waar meisjes competitief gewicht verliezen dankzij recepten uit de tijd van het beleg van Leningrad; tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de inwoners door jarenlange voedseltekorten gedwongen tot extreem creatief en caloriearm koken. Soep van leren riemen, gehaktballen van boekomslagen en graspuree: afvallen was nog nooit zo makkelijk!