Dance or Die - Chinouk Thijssen RECENSIE

Recensie: Dance or Die - Chinouk Thijssen

Het verhaal van India, Nikki, Zoë en Lisa is zeker nog niet afgelopen! Inmiddels heeft Truth or Dance ervoor gezorgd dat Nikki en Lisa hun dansopleiding aan het conservatorium niet kunnen vervolgen en het eerste dodelijke slachtoffer is al gevallen. Helaas houdt niks of niemand Truth or Dance tegen en moeten India en Zoë hun borst nat gaan maken in Dance or Die. Wie zal de volgende zijn? Wie gaat het overleven? En wie niet?

Dance or Die is alweer het laatste deel van de spannende Truth or Dance-trilogie van Chinouk Thijssen. Eindelijk gaan we erachter komen wie er achter Truth or Dance zit. Waarschijnlijk heb je na het lezen van Truth or Dance en Break a Leg wel een vermoeden wie de dader kan zijn, maar of je gelijk hebt is nog maar de vraag. Helaas had ik al door wie het was, dus ik werd hier niet door omver geblazen. Maar er zullen waarschijnlijk genoeg lezers zijn die zich door Chinouk Thijssen op het verkeerde been laten zetten.

Ondanks dat het voor mij geen verrassing was wie er achter Truth or Dance zat, heeft Dance or Die genoeg andere verrassende wendingen. Er is namelijk helemaal niemand veilig, iedereen kan het volgende slachtoffer zijn. En wie weet is het wel één van je favoriete personages! Daarnaast is er natuurlijk constant dreiging voor India en Zoë, ze weten niet wanneer ze een opdracht krijgen of wanneer er gevaar dreigt.

“Duizelig en zweverig kom ik in beweging. Het raam komt steeds dichterbij. Buiten is het donker, maar ik verwacht elk moment een gezicht voor me te zien. Dat gebeurt alleen niet. Ik doe de gordijnen dicht en schrik opnieuw van een geluid in de gang.”  - p. 71

Chinouk Thijssen heeft een aantal hele spannende scènes in Dance or Die verwerkt. Tijdens het lezen zit je zeker op het puntje van je stoel en soms kijk je zelfs even over je schouder om te kijken of je wel echt alleen thuis bent. Dance or Die is hierdoor zeker wel een verslavend boek en het is moeilijk aan de kant te leggen. Je móét weten wat er gaat gebeuren en dus is het bijna een noodzaak om te blijven lezen.

Wat ook erg leuk is aan Dance or Die is dat Chinouk Thijssen allemaal actuele dingen in het verhaal verwerkt. Zo hebben India en haar vriendinnen het bijvoorbeeld over So You Think You Can Dance, Netflix en de horrorserie The Haunting of Hill House! Hierdoor wordt het verhaal nog iets herkenbaarder en kruipt het echt helemaal onder de huid van de lezer.

Drie boeken lang wordt er opgebouwd naar het einde van Dance or Die. Je kan merken dat Chinouk Thijssen vanaf het begin al precies wist hoe het verhaal zich zou gaan ontwikkelen. Alles valt uiteindelijk op zijn plek. En wanneer je denkt dat Dance or Die is afgelopen dropt Chinouk Thijssen nog even een hele grote bom op de lezer. Misschien is het een beetje vergezocht, maar het maakt wel ontzettend veel indruk. Dit einde zal iedere lezer nog een hele tijd bijblijven.

Kortom, Dance or Die is een mooie afsluiting van de Truth or Dance-trilogie. Het is spannend, wreed en kruipt onder je huid. Helaas was het geen grote verrassing wie erachter Truth or Dance zat, maar er zitten genoeg andere onvoorspelbare elementen in het verhaal.

Truth or Dance 3 - Dance or Die

1  2  3  4  5

Het weergaloze slot van Truth or Dance, over vriendschap, liefde en de duistere kanten van de balletwereld. Voor young adults.

IK BEN NOG LANG NIET KLAAR MET JULLIE. WE ZULLEN EENS ZIEN HOELANG JULLIE HET GAAN VOLHOUDEN. SPOILER: NIET LANG.
    Het einde van India's dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl