Room service - Maren Stoffels  RECENSIE

Recensie: Room service - Maren Stoffels

Kate heeft haar vrienden Fender, Lucas en Linne uitgenodigd voor een overnachting in het chique hotel Riverside om haar verjaardag te vieren. Vorig jaar hebben ze ook samen de verjaardag van Kate gevierd, al was Linne daar toen niet bij. Wel een andere vriendin van Kate, Lucas en Fender, namelijk Isolde. Al snel wordt duidelijk dat er die avond iets met Isolde is gebeurd. En ook dat in ieder geval Fender zich daar verantwoordelijk voor voelt. Wat er is gebeurd, is heel lang niet duidelijk. Het meest opvallende is dat ook Linne niet op de hoogte is van de gebeurtenissen vorig jaar. Fender heeft vlak voor het feest een brief gekregen. Een brief van Isolde die suggereert dat ze zelfmoord heeft gepleegd. En al snel in het hotel ontvangen de vier geheimzinnige en onheilspellende briefjes van iemand die de briefjes via de room service in het hotel laat bezorgen.

De covertekst suggereert een erg spannend verhaal: ‘Het is bijna zover. De datum die ik nooit meer zal vergeten. Het is de dag waarop ze haar hebben vermoord. En het wordt de dag waarop ik één van hen zal vermoorden.’ Al direct in het eerste hoofdstuk vraag je je af hoe dat zit met die moord die eerder gepleegd is. Maren Stoffels creëert in het begin nog meer onduidelijkheid en zorgt er voor dat je veel vragen hebt. Wat is er vorig jaar gebeurd met het vriendinnetje van Fender? Wie is de geheimzinnige achtervolger van Linne? Wie houdt de vier vrienden in het hotel in de gaten? Waar is de briefschrijver op uit? Stoffels bouwt de spanning in het boek langzaam op. Je krijgt slechts mondjesmaat meer informatie en dat maakt dat je geboeid blijft en wilt doorlezen.

Stoffels vertelt het verhaal afwisselend vanuit het perspectief van Fender en van Linne. Het is in één oogopslag duidelijk wie het centrale perspectief heeft, omdat voor verschillende lettertypes is gekozen. Ook de inbreng van de geheimzinnige briefschrijver heeft een eigen lettertype. Met Fender en Linne heeft Stoffels gekozen voor twee uiteenlopende perspectieven. Fender, die het vriendje van Isolde was, en Linne die Isolde nooit heeft gekend en zelfs niet van haar bestaan wist. Het voortdurend wisselen van perspectief maakt het verhaal extra boeiend, zeker omdat Linne Fender niet echt vertrouwt maar door de eisen van de briefschrijver toch gedwongen wordt met Fender samen te werken.

Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving van Room service. Niet alleen door de eerder genoemde variatie in lettertypes. Voor de hoofdstukken is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van tussenbladen in de vorm van een deurhanger en ook de titels hebben met het verblijf in een hotel te maken. Het boek ziet er verzorgd en aantrekkelijk uit.

Room service is een jeugdroman en geschikt voor lezers vanaf een jaar of dertien. Het is een goede jeugdthriller met voldoende spanning, een goede opbouw en een verrassende plottwist, zonder echt eng en bloedstollend te worden. Het is hiermee een prettige kennismaking met het genre thriller. Room service is eigenlijk net geen young adult, daarvoor had er nog wat meer diepgang en afwisseling in het verhaal mogen zitten. Het verhaal focust op de avond van de hotelovernachting en blikt terug op de verjaardag vorig jaar. Het was interessant geweest meer te lezen over wat het voorval van afgelopen jaar met de vrienden en hun vriendschap heeft gedaan. De schrijfstijl, met korte zinnen en niet al te lange hoofdstukken, maakt dat Room service vooral leest als een jeugdboek dat goed in elkaar zit.

Recensie: Room service - Maren Stoffels

Room Service

1  2  3  4  5

Het is bijna zover. De datum die ik nooit meer zal vergeten. Het is de dag waarop ze haar hebben vermoord. En het wordt de dag waarop ik een van hen zal vermoorden.

Vier vrienden vieren een verjaardag in een luxe hotel. Maar wat begint als een leuk weekend slaat al snel om in een regelrechte nachtmerrie. Iemand stuurt berichten naar hun kamer, berichten die steeds meer onthullen over wat er een jaar geleden precies is gebeurd. Wat de boodschapper wil is duidelijk: wraak. Een van de vier zal zich moeten opofferen. En als dat niet gebeurt, zal hij zelf iemand kiezen…\