Ademruimte - Veerle Dobbelaere RECENSIE

Recensie: Ademruimte - Veerle Dobbelaere

Veerle Dobbelaere is een Vlaams actrice slash levencoach. In Ademruimte vertelt ze uitgebreid over de kunst van het ademhalen. In haar eigen leven heeft ze ondervonden dat de inzet van je ademhaling een verregaande verandering in het dagelijks bestaan kan creëren. Naar aanleiding van deze praktijkervaring is ze op zoek gegaan naar een wetenschappelijke onderbouwing, die ze in Ademruimte gebruikt om de door haar toegelichte oefeningen sterker neer te zetten. Naast een algemene uitleg over ademhaling en dat dit het eerste is wat de mens doet als hij of zij in de wereld komt, bestaat dit boek namelijk uit een veertiental oefeningen die de beoefenaar in staat stellen om daadwerkelijk goed adem te halen. Op zo’n manier dat dit zowel fysiek als psychisch voor de beste resultaten zorgt. Het nemen van ademruimte grenst heel erg aan mediteren, dat maakt dit een boek is dat past in het rijtje van boeken die een moderne kijk op mindfulness neerzetten.

Wat meteen opvalt wanneer Ademruimte van Veerle Dobbelaere wordt opengeslagen is de prachtige vormgeving. Het boek bestaat uit dikke, glanzende bladzijden. Tekst wordt afgewisseld met bijzonder mooie foto’s die het geheel een rustgevende uitstraling geven. De foto’s hebben niet per se iets te maken met de inhoud van de pagina’s, maar zijn vooral een stukje mindfulness op zich. Het nadeel van de huidige trend met betrekking tot zinvol leven en diverse ademhalingstechnieken is dat veel kennis in diverse boeken wordt herhaalt. De oefeningen in dit boek zijn helder en goed omschreven, maar niet nieuw. Wat Ademruimte daarin uniek maakt zijn niet per se de oefeningen an sich: varianten hierop vind je zeker ook in andere boeken. De combinatie van de luxe uitstraling, met de inkadering van de oefeningen maken dit echter wel een speciaal boek. Als je één boek koopt over ademhaling, is dit zeker een goede variant. Dit boek van Veerle Dobbelaere misstaat ook zeker niet op de koffietafel.

Ademruimte is één van de vele boeken die momenteel over de kracht van ademhalen zijn uitgegeven. Het kent een aantal goede, goed omschreven oefeningen. Het bevat geen ademhalingsvormen die nog niet eerder beschreven zijn, maar het is wel een prachtig boek om doorheen te bladeren en tot rust te komen. Ondersteund door mooie, rustige foto’s en een heldere vormgeving maakt dit een prachtig boek om ergens neer te leggen en zo nu en dan ter inspiratie doorheen te bladeren.

Ademruimte

1  2  3  4  5

Stond je er ooit echt bij stil dat ademen het allereerste is wat je in je leven doet, en ook het allerlaatste? Tussen die twee gebeurtenissen in beseffen we niet hoe bepalend die levenslucht is. Hoe we ons fysiek en mentaal voelen hangt immers in sterke mate af van de diepte en de regelmaat van onze ademhaling. Mensen die goed ademen en regelmatig "ademruimte' nemen, bijvoorbeeld door te mediteren, gaan gelukkiger en zekerder door het leven. Maar hoe verander je iets wat zo onbewust is als je ademhaling?

In Ademruimte reikt Veerle Dobbelaere je 12 wetenschappelijke onderbouwde methoden aan, met wortels in de professionele mental coaching, mindfulness, hartcoherentie en meditatie, om je op weg te helpen. Anekdotes uit haar leven en haar praktijk tonen aan hoe goed ademen een wereld van verschil maakt. Ademruimte is een praktische inspiratiegids die je leven vanaf de eerste dag zal veranderen.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit