De liefdes van Casanova - Matteo Strukul RECENSIE

Recensie: De liefdes van Casanova - Matteo Strukul

In De liefdes van Casanova schrijft Matteo Strukul een verhaal over de liefde in het 18e-eeuwse Venetië. Na geruime tijd komt Giacomo Casanova terug in de Italiaanse stad, waar inmiddels het een en ander is veranderd. De pracht en praal van weleer lijken te zijn vervallen en naast armoede heerst agressie en verraad. De Italiaanse charmeur wordt direct met de nek aangekeken. Op een dag ontvangt hij een brief met een uitdaging van de Oostenrijkse gravin Von Steinberg. Aan Casanova de schone taak Francesca te verleiden met als ultieme prijs de liefde van gravin Von Steinberg zelf. Naarmate hij Francesca beter leert kennen kan hij niet anders dan erkennen dat hij gevoelens voor Francesca krijgt. Echter komt hij er door schade en schande ook achter dat de bedoelingen van gravin Von Steinberg niet enkel nederig zijn.

Matteo Strukul beschrijft het historische liefdesverhaal vanuit diverse perspectieven. Dit maakt dat de lezer veel komt te weten over de diverse karakters uit het verhaal. Al vrij snel in het verhaal wordt duidelijk dat de intenties van gravin Von Steinburg discutabel zijn. Omdat Casanova dit niet (direct) in de gaten heeft wordt de spanning opgebouwd. Hoewel Casanova door veel Venetianen met de nek wordt aangekeken, krijg je als lezer ook sympathie voor hem.

De brieven tussen de gravin en Casanova, die ter onderschrijving zijn toegevoegd, kunnen de lezer op het verkeerde been zetten. In eerste instantie lijkt het namelijk of de gravin en Casanova de uitdaging als enige obstakel zien voor liefde, maar naarmate het verhaal vordert blijken beide andere gevoelens te hebben.

In De liefdes van Casanova is verboden, ongewenste of ingewikkelde liefde het hoofdonderwerp. Het verhaal doet vanaf het eerste hoofdstuk al wat aanvoelen als een soort Romeo en Julia-verhaal. Dit wordt ongetwijfeld ook versterkt door de gedetailleerde beschrijving van Matteo Strukul over de omgeving. Het Venetië van 1755, met al zijn bekende (water)straten, pleinen en gondels, komt naarmate het boek vordert steeds meer tot leven.

Matteo Strukul’s De liefdes van Casanova is een absolute aanrader voor lezers die houden van complexe historische liefdesverhalen. Door de uitgebreide beschrijving van Venetië waan je je in de Italiaanse stad van weleer. Een echte must-read voor liefhebbers van boeken vol Italiaanse hartstocht, ingewikkelde relaties, spanning en verraad!

De liefdes van Casanova

Matteo Strukul

3 september 2019

ISBN 9789022586112
    Uitgever Boekerij
    384 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Een meeslepende roman vol romantiek, spanning en verraad in het Venetië van de 18e eeuw

Venetië gaat gebukt onder geweld en armoede en lijkt de pracht en praal van weleer te zijn verloren. De adel heeft zich grotendeels teruggetrokken in villa's op het platteland. Vlak na zijn terugkeer in de stad krijgt Giacomo Casanova een aanbod dat hij niet kan weigeren. Als hij erin slaagt de jonge Francesca te verleiden, zal de bloedmooie gravin Margarethe Von Steinberg zich aan hem overgeven. Voetje voor voetje loopt Francesca in zijn val, maar de weddenschap verandert in iets veel diepers wanneer Giacomo beseft dat hij gevoelens voor haar heeft.

Als blijkt dat de gravin onder één hoedje speelt met het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk, raken Giacomo en Francesca verzeild in een levensbedreigende machtsstrijd. Met de adel en de inquisitie op hun hielen kunnen ze enkel elkaar nog vertrouwen. Eén ding is duidelijk: in het Venetië van de 18e eeuw is niets wat het lijkt.