Max Modderman: Klas op stelten - Matt Stanton RECENSIE

Recensie: Max Modderman, Klas op stelten - Matt Stanton

Iemand heeft op school in het opslaghok gepoept. VIES! Natuurlijk krijgt Max Modderman van meester IJzinga de schuld, want hij krijgt altijd over de schuld van. Maar hij zegt zelf dat hij het echt niet gedaan heeft. Maar wie dan wel? Volgens meester IJzinga kan Max niets, hij is niet goed in sport, hij is niet slim, hij is niet knap… Max wil bewijzen dat hij wel degelijk iets kan, daarom doet hij mee aan de verkiezingen voor klassenvertegenwoordiger.

Klas op stelten zit vol met humor. Je kunt dit boek niet lezen zonder te lachen. Vergeet ook niet de hoofdstuktitels te lezen. Je ligt in een deuk. Ook de tekeningen passen er geweldig bij. De opmaak van het boek is hilarisch en past goed bij het verhaal. Het leuke is dat de auteur, Matt Stanton, zelf de illustrator is van zijn eigen boek. Hij heeft dus het boek geschreven en ook zelf de tekeningen erbij gemaakt. Het origineel is in het Engels geschreven. De originele titel is: Funny Kid For President. Angelique Verheijen heeft het boek voor jou vertaald.

De schrijfstijl van Klas op stelten is heel prettig. Het is heel makkelijk te volgen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt en geen langdradige, overbodige lange zinnen. Soms staat de tekst in een tekstballon of is de tekst op een speciale manier neergezet. Het is gewoon ontzettend leuk lezen op deze manier. Ook voor kinderen die niet zo van lezen houden.

De hoofdpersoon in dit boek, Max Modderman, is echt een grapjas. Hij laat je iedere keer weer lachen, maar dat komt ook mede door zijn vriend Hugo, die neergezet wordt als een niet zo snugger iemand. Maar desondanks wel iemand die altijd voor Max klaarstaat. Meester IJzinga is een meester die je niet graag als meester zou willen hebben. Hij vindt je alleen maar aardig als je goed bent in sport, anders ben je in zijn ogen gewoon een 0.

De titel, Klas op stelten, past heel goed bij het verhaal. Een dag met Max Modderman is nooit saai. Hij maakt steeds van alles mee. Daarom blijft dit boek leuk tot aan de laatste bladzijde. Ook blijf je steeds nieuwsgierig of hij nou wel of niet de klassenvertegenwoordiger wordt en wie er nou eigenlijk in het opslaghok gepoept heeft. Ik verklap niks.

De auteur, Matt Stanton, komt uit Australië. Zijn boeken zijn daar erg populair. Zijn eerste boek over Max Modderman kwam gelijk op nummer één binnen in de Australische bestsellerlijst voor kinderboeken. Er zijn nog twee boeken uit de serie ‘Max Modderman’ vertaald naar het Nederlands. Ook heeft Matt Stanton nog veel meer titels op zijn naam staan. Hij schrijft zowel prentenboeken als kinderboeken voor iets oudere kinderen.

Als je eenmaal in dit boek begint kun je niet meer stoppen. Elke keer gebeuren er weer nieuwe, grappige dingen, die je nieuwsgierig maken. Dit boek moet je echt lezen. Geen twijfel, Klas op stelten, verdient de vijf hartjes dubbel en dwars.

Recensie: Max Modderman, Klas op stelten - Matt Stanton

Max Modderman 1 - Klas op stelten

1  2  3  4  5

Max krijgt altijd, en dan ook echt áltijd, overal de schuld van. Dus ook wanneer er iemand – ieuw! – in het opslaghok heeft gepoept, en dat heeft Max dus écht niet gedaan! Om te bewijzen dat hij heus wel wat kan, doet hij mee aan de verkiezingen voor klassenvertegenwoordiger.
    Als dat maar goed gaat!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane