Scharlakenrode magie (Vloeken uit het verleden #1) – Cassandra Clare RECENSIE

Recensie: Scharlakenrode magie (Vloeken uit het verleden #1) – Cassandra Clare

In het nawoord is te lezen dat met de komst van dit boek een droom waarheid wordt voor auteur Cassandra Clare. Zij groeide namelijk op in een maatschappij waar LGTB-onderwerpen vooral in probleemboeken te vinden waren. En met het schrijven van haar boekenreeks liep ze hier ook tegenaan: Ze nam Magnus en Alec al snel in de boeken op, omdat het heel intrigerende personages waren. Maar er waren bijvoorbeeld scholen en media, die de aanwezigheid van homoseksualiteit aanmerkten als ‘seksuele inhoud’, al hadden ze niet eens gezoend. Maar dit belette Cassandra zeker niet om over deze stoere karakters te schrijven; Magnus kreeg al eerder een verhalenbundel en nu hebben we Scharlakenrode magie in handen, die alleen maar draait om deze twee boeiende personages.

Het boek Scharlakenrode magie draait om de vakantie die Alec en Magnus nemen tijdens het boek Stad van de gevallen engelen. Auteur Cassandra Clare had hier al expres een verhaallijn gecreëerd, zodat ze hier later met een volledig boek op kon terugkomen. Maar wat voor Alec en Magnus een ontspannen vakantie had moeten zijn, waarin ze vooral van elkaar konden gaan genieten, loopt toch een beetje anders. De beide jonge mannen stuiten op een vreemde duistere sekte, waarvan de roddels gaan dat deze door Magnus zelf opgericht is. Alec gelooft dit niet en Magnus kan hier zich weinig van herinneren. Omdat het hun persoonlijk treft, gaan ze op onderzoek uit om te voorkomen dat deze geheimzinnige en kwaadaardige club nog meer schade kan aanrechten. Lukt dit Magnus en Alec en zullen ze elkaar blijven vertrouwen?

Het is fijn dat Scharlakenrode magie zich qua tijdlijn gelijk laat plaatsen in de al bestaande boekenreeks over de schaduwjagers. Zo weet je als lezer ook gelijk welke boeken je wel of niet gelezen moet hebben, om Scharlakenrode magie op te kunnen pakken. De vakantie werd al zijdelings genoemd in Stad van gevallen Engelen en nu lezen we uitgebreid wat er in deze vakantie nu precies gebeurt is. En daarbij is het een hoopvol teken dat dit het eerste deel is in een serie en er dus meer boeken gepland staan! Alec en Magnus zijn simpelweg hele intrigerende personages en juist hun tegenstellingen maakt hun aantrekkingskracht tot elkaar zo mooi. Aan de ene kant heb je Alec Lightwood, de schaduwjager, die altijd vecht voor het goede en leeft bij de drang om het juiste te doen. En daar tegenover heb je Magnus Bane, de zeer oude heksenmeester, die in het verleden wel bij wat duistere zaken betrokken was. En daarbij heeft hij een donker gevoel voor humor en haalt het liefst alles uit het leven wat eruit te halen is. Cassandra Clare laat in Scharlakenrode magie deze bijzondere personages meer tot elkaar komen en juist het aspect van elkaar vertrouwen en geloven in elkaar is hier heel erg belangrijk in. Zowel Magnus als Alec, maar ook hun relatie, maakt hierbij een flinke ontwikkeling door.

Naast deze persoonlijke ontwikkelingen is er ook ruimte voor een spannend schaduwjagers verhaal. In feite gaat het over iets uit het verleden van Magnus (de serie heet ook zeer terecht ‘Vloeken uit het verleden’), wat een soort van naar hem terug wordt gekaatst. Er blijkt achter deze grap nog veel meer te zitten en de lezer wordt hier door Cassandra Clare ook wel een beetje op het verkeerde spoor gezet. Daarbij levert deze onduidelijkheid plus de aanvallen van diverse kleurrijke demonen voor een flinke dosis fantasie en spanning in Scharlakenrode magie. Dat het verhaal nog niet uit is, bewijst de laatste paar bladzijden. Scharlakenrode magie eindigt met een cliffhanger, wat gelijk aanzet tot het tweede deel dat in 2020 zal verschijnen. Tot aan het eind van het boek leest het boek simpelweg als een echte Cassandra Clare. En daarbij is het ook heel fijn dat Alec en Magnus en vooral hun relatie ook de aandacht krijgt die het verdiend.

In Scharlakenrode magie is er veel ruimte om de intrigerende personages Alec en Magnus en vooral hun aantrekkingskracht tot elkaar beter te leren kennen. Daarbij leest het vooral door de flinke dosis monsters, magie en duisternis heerlijk gemakkelijk weg. Aanrader voor liefhebbers van de Schaduwjagers boeken!

Vloeken uit het verleden 1: Scharlakenrode magie

1  2  3  4  5

In deze nieuwe serie van Cassandra Clare (i.s.m. Wesley Chu) volgen we Magnus Bane en Alec Lightwood op hun reis rond de wereld. Maar als het stelletje in Parijs is beland, wordt hun vakantie verstoord door een ontmoeting met een vriend uit het verleden. Een sekte blijkt chaos te veroorzaken over de hele wereld. Een sekte die Magnus ooit heeft opgericht. Blijkbaar. Een keer. Als grap. Het is aan Magnus en Alec om ervoor te zorgen dat hier een einde aan komt, en ze zullen elkaar compleet moeten vertrouwen om dat voor elkaar te krijgen.