De rioolridder – Jozua Douglas RECENSIE

Recensie: De rioolridder – Jozua Douglas

De rioolridder van Jozua Douglas gaat over Keesie Kippenkop. Hij wordt gepest op school door Limbo en zijn vriendjes Daan en Pieter. Keesie gaat zijn spreekbeurt houden over zijn allergrootste vriend, zijn rat Wimpie. Maar de spreekbeurt gaat niet zoals Keesie had gehoopt. Van de zenuwen komt hij niet meer uit zijn woorden en hij mag stoppen. Na schooltijd wordt hij achterna gezeten door Limbo, die zijn rat Wimpie van hem af wil pakken. Dit wil Keesie voorkomen en hij vlucht het riool in. Daar maakt hij kennis met een man in een duikerspak, die daar woont. Samen met hem en hulp van zijn vader bedenken ze een wraakplan voor Limbo en zijn vader.

De rioolridder is het eerste avontuur van Keesie Kippenkop. Een heerlijk verhaal voor jonge lezers vanaf 7 jaar (groep 4 en 5). Het heeft een mooie balans tussen fantasie en wat echt kan gebeuren. Kinderen zullen ervan smullen. De rioolridder heeft een goed uitgewerkte spanningsboog. Je blijft lezen, want als lezer wil je ook heel graag dat er wraak wordt genomen op de ‘slechteriken’. Vanaf de eerste bladzijde heb je sympathie voor Keesie en zijn vader Gijs. En voor Limbo en zijn vader juist helemaal niet. Gijs werkt in de feestartikelenwinkel, die weer van de vader van Limbo is. Keesie heeft de leukste vader van de wereld. Beeld je jouw vader maar eens in verkleed als wortel of als kakkerlak. Kijk maar eens goed. Zo ziet de allerleukste vader van de wereld eruit. Gijs is ontzettend aardig. En Keesie mag een heleboel. Hij mag bijna alles (p. 6). Jozua Douglas laat hier een van zijn humoristische lijstjes op volgen van zaken die Keesie allemaal mag. Dat doet Douglas vaker in dit boek; lijstjes geven van allerlei zaken. Bijvoorbeeld aan welke gekke dingen Keesie denkt tijdens de les, waaraan je Limbo kan herkennen en welke trucjes Wimpie allemaal kan. Deze lijstjes toveren een lach op je gezicht.

Jozua Douglas heeft de hoofdpersoon van De rioolridder, Keesie, levendig gepresenteerd. Dit heeft hij knap gedaan, want Keesie is best een verlegen en introvert jongetje. ‘Nee!’ gilt Keesie. Meneer Domper kijkt verbaasd. ‘Ik heb het klokhuis nodig,’ verzint Keesie vlug. ‘Voor school.’ ‘Voor school?’  vraagt meneer Domper. Zijn ogen vernauwen zich tot spleetjes. ‘Ik heb de pitjes nodig,’ zegt Keesie. ‘We gaan boompjes kweken.’ (p. 56)

Jozua Douglas heeft in deze avonturenroman het thema vriendschap mooi uitgewerkt. Keesie doet alles voor zijn beste vriend Wimpie, ook al is dat dan een rat. Als je vriend in nood zit, ga je voor hem door het vuur. Al gaat Keesie in dit geval voor hem door de stront. Verder stipt Douglas de thema’s pesten en eenoudergezin aan.

Bij het taalgebruik is rekening gehouden met de doelgroep van 7- à 8-jarigen. Het boek kent korte zinnen, die steeds op een andere regel beginnen, en geen moeilijke woorden. De kleurrijke tekeningen in het boek zijn van Hugo Look en passen treffend bij de tekst.

Kinderen zullen veel plezier beleven aan De rioolridder van Jozua Douglas. Het is een goede start van een nieuwe serie rondom Keesie Kippenkop. Op naar deel 2!

Keesie Kippenkop 1 - De rioolridder

1  2  3  4  5

Keesie Kippenkop – De rioolridder is het eerste hilarische avontuur in een serie van Jozua Douglas, voor beginnende lezers vanaf 7 jaar. Volledig in kleur, vol gekke lijstjes en met vlotte illustraties van Hugo van Look.

Keesie Kippenkop heeft het niet makkelijk. Hij is verlegen, hij heeft flaporen en een rare achternaam. Om te ontkomen aan de pestkoppen van school, verstopt hij zich in een openstaande rioolput. Daar ontmoet hij een schuwe man in een duikerspak. De ontmoeting met deze vreemde 'onderduiker' is het begin van een spannend en humoristisch avontuur.