De onschuldigen - John Grisham RECENSIE

Recensie: De onschuldigen - John Grisham

Meer dan twintig jaar na de moord op de jonge advocaat Keith Russo ontvangt advocaat en priester Cullen Post een brief waarin gevangene Quincy Miller hem om hulp vraagt. Miller is, ondanks het gebrek aan getuigen en overtuigende bewijzen, destijds de schuld in de schoenen geschoven voor de moord op Russo. Post, het gezicht van Guardian Ministries – een kleine organisatie die zich inzet voor ten onrechte veroordeelden – bijt zich samen met zijn collega’s vast in de zaak Miller om zijn onschuld te bewijzen. Hiermee haalt hij zich meer problemen op de hals dan hij ooit had kunnen bevroeden. Want de werkelijke moordenaars van Keith Russo willen koste wat kost voorkomen dat Miller alsnog wordt vrijgesproken…

John Grisham, een van de succesvolste (juridische) thrillerschrijvers aller tijden levert met De onschuldigen weer een pareltje af. De plot voor dit boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het verhaal van Joe Bryan die dertig jaar geleden ten onrechte is veroordeeld voor de moord op zijn vrouw. Daarnaast stuitte Grisham vijftien jaar geleden tijdens een research naar een zaak in Oklahoma op ‘Centurion Ministries’, een organisatie die innocence-werk doet –  waar hij toen nog niet veel van afwist- en waaraan op dit moment al 63 mannen en vrouwen hun vrijheid te danken hebben. Deze organisatie en het verhaal van Joe Bryan gecombineerd zorgden voor de inspiratie voor dit boek.

De tekst op de achterkant van De onschuldigen maakt direct nieuwsgierig en schept hoge verwachtingen. Deze verwachtingen worden meer dan waargemaakt. Vanaf het allereerste moment zit je direct in het verhaal en word je meegenomen in de wereld van ten onrechte veroordeelden. Een wereld die groter is dan je zou vermoeden. De onschuldigen leest weg alsof je een spannende serie zit te kijken. Boordevol informatie en beschrijvingen, maar erg soepel en spannend tot het einde. Het verhaal doet ook zeker denken aan de Netflix-serie The innocent man, een bewerking van Grishams gelijknamige boek.

Het feit dat Grisham het verhaal van ten onrechte veroordeelden en organisaties die werk maken om deze personen hun vrijheid terug te geven onder de aandacht brengt, is even mooi als ontroerend. Een gegeven waar velen nooit bij stil zullen staan als je hier niets mee te maken hebt. Om dit feit te verwerken als verhaal is een prachtig idee.

De schrijfstijl van John Grisham leest, zoals velen zullen beamen, heerlijk weg. De plot en de verwerkte details nemen je in sneltreinvaart door het boek heen en laten je geen moment vervelen. Voordat je het weet is het boek weer uit. De (juridische) ervaring van Grisham met dit soort zaken is goed terug te zien in het verhaal. Naar mijn mening klopt alles. De details zijn scherp, de personages zijn diep uitgewerkt en de plot staat als een huis. De uitkomst van het verhaal mag dan wellicht zijn zoals je verwacht, maar de weg ernaartoe is perfect uitgewerkt met verrassende plotwendingen.

De onschuldigen van John Grisham is een ijzersterk verhaal dat je in een zucht uitleest. Grisham bewijst keer op keer weer dat hij een briljant auteur is en ook dit boek hoort weer in het rijtje met bestsellers thuis. Voor alle fans van Grisham, maar ook lezers die voor het eerste een boek van deze auteur lezen, is De onschuldigen een absolute aanrader.

De onschuldigen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Meer dan twintig jaar geleden werd in Seabrook, Florida de jonge advocaat Keith Russo in koelen bloede neergeschoten. De moordenaar liet geen spoor achter, er waren geen getuigen en geen duidelijke verdachten. Om de zaak toch op te lossen, schoof de politie de moord in de schoenen van Quincy Miller – een jonge zwarte man die ooit cliënt was van het slachtoffer. Bewijs werd vervalst, een veroordeling volgde spoedig en Miller verdween achter de tralies. Voor de rest van zijn leven. Geen advocaat keek nog naar hem om. Niemand bekommerde zich nog om hem.

Ruim twintig jaar na de gebeurtenissen in Seabrook ontvangt Cullen Post een brief waarin Quincy Miller hem om hulp vraagt. Post is priester en advocaat, en het gezicht van Guardian Ministries – een kleine organisatie die zich inzet voor ten onrechte veroordeelden, met name zaken die niemand anders op zich wil nemen. Maar met de zaak-Miller haalt Post zich meer problemen op de hals dan hij ooit had kunnen bevroeden. Want de werkelijke moordenaars van Keith Russo willen koste wat kost voorkomen dat Miller alsnog wordt vrijgesproken. Deze invloedrijke mannen hebben destijds één advocaat vermoord, en ze zullen er niet voor terugdeinzen om nog een andere te elimineren om hun doel te bereiken…