Mythische autotochten ter wereld - Lonely Planet RECENSIE

Recensie: Mythische autotochten ter wereld - Lonely Planet

Lonely Planet heeft wereldwijde bekendheid gecreëerd door hun handige en handzame reisgidsen die veel informatie over het betreffende vakantieland - of stad bevatten. Maar wist je dat ze buiten die reisgidsen ook prachtige naslagwerken en inspirerende boeken hebben? Mythische autotochten ter wereld is een van die boeken vol inspiratie. Het prikkelt om direct je koffer te willen pakken en een oude VW-bus te huren om alle genoemde plekjes op eigen houtje te gaan verkennen.

Mythische autotochten ter wereld neemt je mee in een reis over de gehele wereld waarin 'roadtrips' met de auto centraal staan. De makers hebben ervaringen uit eerste hand samen gebundeld en geven vijftig prachtige tips aan degene die graag met de auto op vakantie gaat. Elke tip gaat op dezelfde manier te werk. Het bevat praktische info, waarin bijvoorbeeld de beste reistijd en informatie over de afstand van het specifieke traject wordt weergeven. Daarnaast bevat het interessante feitjes over het betreffende land die worden bijgestaan door prachtige foto's.

De informatie beperkt zich niet tot alleen de betreffende route, want op de laatste pagina's van een hoofdstuk staan tips die gelijksoortig zijn met de roadtrip in kwestie. Heb je niet zoveel met Afrika maar wil je wel heel graag wild spotten in de savanne? Dan biedt Lonely Planet je nog een aantal alternatieven.  Er wordt rekening gehouden met verschillende gradaties. Zo kun je de moeilijkheidsgraad van een betreffend traject gemakkelijk in de inhoudsopgave terugvinden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen groen (makkelijk), blauw (moeilijk) en rood (mythisch). Het boek beperkt zich niet tot slechts een bepaald deel van de wereld, maar geeft tips over de 50 mooiste autotochten die er bestaan. Deze kunnen ver van je bed liggen in een land dat je nooit denkt te gaan bezoeken, maar kunnen ook zomaar een uurtje varen bij je woonplaats vandaan zijn. Voor ieder wat wils!

Een uniek element in het boek is dat informatie uit eerste hand bevat van mensen die de reizen daadwerkelijk zelf gemaakt hebben. Het creëert een huiselijke sfeer doordat je je als lezer persoonlijk aangesproken voelt. De teksten zouden zo maar kampvuurverhalen kunnen zijn. Het geeft geen opsomming van feiten en tips, maar juist persoonlijke notie van ervaringen. En juist dat maakt het boek zo krachtig en inspirerend. Hoewel niet elke tekst met even vlotte pen is geschreven, weet elke deskundige toch de interesse in een bepaalde route aan te wakkeren. Elk verhaal wordt afgesloten met twee dikgedrukte initialen. In het register van het boek kun je zien bij welke reiziger deze letters horen en indien gewenst kun je er meer informatie over opzoeken.

De verhalen zijn geschreven vanuit het oogpunt van verschillende vervoermiddelen. Auto's, motoren en zelfs elektrische wagens worden ter voorbeeld gesteld. Je kunt alle routes echter prima met elk van deze voertuigen ervaren. Het zijn voorbeelden en geen verplichtingen. De verschillende methodes geven een twist van diversiteit en tonen dat de gegeven handelswijze slechts een leidraad met tips is, maar dat je de uiteindelijke route altijd zelf zult bepalen.

Er is echter wel een puntje van kritiek. Dit omvat niet de inhoud maar de vormgeving. Het is ontzettend jammer dat Mythische autotochten ter wereld niet is voorzien van een inwendig boekenlint. De hardcover is log en behoorlijk zwaar en zo'n lint zou een gemakkelijke optie geweest zijn om zonder moeilijkheden verder gaan waar je gebleven was. Nu moet je het boek ondersteboven leggen, wat flink wat kracht kost door het formaat van het boek, of een externe boekenlegger gebruiken. Dit is echter maar een klein puntje van kritiek, misschien zelfs wel muggenzifterij. Het doet gelukkig geen afbreuk aan het plezier dat het boek verschaft.

Mythische autotochten ter wereld is een prachtig naslagwerk geworden. Niet alleen om inspiratie op te doen, maar zeer zeker ook om je in vakantiesferen te brengen. Het is een absolute musthave voor degene die graag met de auto op avontuur gaat, maar biedt ook genoeg informatie om de beginnend autorijder te overtuigen van de kracht van een auto- of motorvakantie.

Mythische autotochten in de wereld

Lonely Planet

18 oktober 2019

ISBN 9789401462877
    Uitgever Lannoo
    328 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

In deze rijkelijk geïllustreerde hardcover zijn 50 roadtrips over de hele wereld verzameld, met 150 extra suggesties voor zowel lange als korte routes. Bij elke tocht hoort een uitvoerig reisverslag, een overzichtelijke kaart, praktische informatie en prachtige foto's.

In het boek vind je klassiekers zoals de Great Ocean Road in Australië, de legendarische Route 66 en de Adriatic Highway in Kroatië. De tochten variëren van plezierritjes tot spannende routes door het achterland. Dit boek inspireert reizigers om hun auto in te springen en de wijde wereld te ontdekken.