Recensie: Dragged across concrete RECENSIE

Recensie: Dragged Across Concrete

Twee politieagenten, één oude rot in het vak en zijn jongere gedreven partner, voeren een niet al te tactische arrestatie uit. Hun actie wordt gefilmd, wat ertoe leidt dat beide agenten voor een aantal weken worden geschorst zonder salaris. Zonder geld zien de mannen weinig andere keuze dan de criminele onderwereld in te duiken. Tegelijkertijd komt Henry Jones uit de gevangenis en treft zijn geliefde familie in het slop. Via oude connecties komt hij te werken voor een grote crimineel en komt zo in conflict met de afvallige agenten. Het is een harde wereld waarin leven en dood dicht bij elkaar staan.

De thriller Dragged Across Concrete is een film over een keiharde wereld met bittere, arrogante mannen die niet voor anderen wijken. Een aantal grote namen in de filmwereld passeren de revue, waaronder Mel Gibson, die voor de verandering de oude, verbeten agent speelt, en Vince Vaughn als zijn rechterhand. De regisseur en schrijver S. Craig Zahler geeft met deze film duidelijk een eerbetoon aan de thrillers uit de jaren zeventig, met bloed, gruis en antihelden. Een duistere toon in de film wordt direct gezet en wordt alleen nog maar duisterder tijdens de tweeënhalf uur durende zit van deze film. Hoewel de film al opent met actie, is dit slechts een aperitief op wat er later nog komen gaat. Handen die eraf worden geschoten en bedreigingen alom, niets is te gek op het gebied van actie. Het plot is daarentegen maar vrij simpel en dat zit de lengte van de film wel degelijk in de weg.

De vele actie en de goed verfilmde setting moet de kijker al die tijd zoet houden, maar het simpele plot zorgt voor minder diepgang en maakt tegelijkertijd ongeduldig. Duidelijk is wel dat de regisseur Zahler in Dragged Across Concrete investeert in de personages van de film, zo wordt er aanspraak gemaakt op het medeleven van de kijker bij met name het personage Henry, dat net uit de bak is. We zien hoe hij zijn intrek neemt bij zijn moeder en weer dicht bij zijn invalide broertje is, maar ook weer geniet van seksuele intimiteit. Zijn belang in het verhaal wordt steeds duidelijker en het plot is voor de kijker niet moeilijk te volgen, door de nadruk die op de belangrijkste personages wordt gelegd. Zo is bijvoorbeeld ook bankbediende Kelly heel belangrijk, maar waarom is nog even een raadsel. Maar wie in dit verhaal belangrijk gemaakt wordt door Zahler, heeft geen garantie dat ze het zullen overleven. En dat is een van de sterkste punten van deze film, want een voorspelbare ‘happy ending’ is hier zeker niet van toepassing.

Duidelijk wordt dat er in deze actiethriller niemand gespaard wordt, wat de film een zekere mate van spanning meegeeft. De film is een knipoog naar voorgaande blockbusterfilms met onrealistisch stuntwerk en naar het carrière verleden van aangelijnde acteurs, maar is daarnaast ook vooral een luidruchtige film met mannen met te veel testosteron en een aantal over de top acties, zoals het afschieten van de vingers en hand bij de bankbediende, zonder een realistische reactie daarop. De dialogen zijn niet overal even sterk, maar de nodige humor wordt er zeker in meegenomen.

Dragged Across Concrete doet eer aan de titel en is ruw, meedogenloos en krachtig. De soulvolle soundtracks ondersteunen dat ook nog uitstekend. En eerlijk is eerlijk, in die tweeënhalfuur actie zit geen enkele dip in het verhaal.

Recensie: Dragged Across Concrete

Dragged Across Concrete

1  2  3  4  5

Brett Ridgeman (Mel Gibson) en Anthony Lurasetti (Vince Vaugn) zijn twee doorgewinterde politiemannen die vanwege een video van een hardhandige arrestatie geschorst worden door hun politiechef Calvert (Don Johnson). Wanneer het duo zonder salaris, gekrenkt en platzak een tip ontvangt over een geplande bankoverval, besluiten ze dat ze dat de tijd is aangebroken om, na jarenlang op te zijn opgekomen voor het recht van de samenleving, eens voor zichzelf op te komen.