Ik zie je - Michael Berg RECENSIE

Recensie: Ik zie je - Michael Berg

Carol Brodie is een succesvol auteur van thrillers. Sinds enkele jaren lukt het haar echter niet meer om een nieuw boek te schrijven. Met haar vele persoonlijke problemen, die ze probeert te vergeten met alcohol, besluit ze naar Frankrijk te gaan. Ze huurt er een gîte om eindelijk opnieuw te kunnen schrijven. Eenmaal daar aangekomen blijkt dit niet zo makkelijk als gehoopt en raakt Carol geobsedeerd door haar buurvrouw. Wanneer er zich voor haar ogen een moord afspeelt raakt Carol zichzelf kwijt in haar obsessie, door zelf op onderzoek uit te gaan.

Michael Berg maakte met zijn vorige thrillers al naam in Nederland en België. Met Ik zie je levert hij opnieuw een knappe thriller af. Het boek is opgebouwd uit grote hoofdstukken die zich afspelen in het heden in Frankrijk. Tussendoor zit er af en toe een korter hoofdstuk uit het verleden waarin Carol haar leven en problemen vertelt aan haar therapeut. Al snel merk je dat Carol veel persoonlijke problemen heeft en niet zomaar voor Frankrijk koos als reisbestemming. Hierin speelt ook de bekende Mont Ventoux een speciale rol. Door de korte stukken over de therapiesessies kom je geleidelijk aan meer te weten over de beslissingen van Carol en het doel van haar reis. Want het verhaal gaat verder dan Carol die zich afzondert om een nieuw boek te kunnen schrijven.

De sfeer in Ik zie je is over het algemeen wel wat negatief en bedrukt. Het hoofdpersonage wordt heel deprimerend neergezet en dat geeft de gehele sfeer van het boek dan ook weer. Michael Berg is er zeker in geslaagd om de lezer hierin mee te nemen. Hij beschrijft de chaos in het hoofd van Carol heel goed. Ook haar angsten en twijfels worden kort maar krachtig beschreven waardoor je al snel middenin het verhaal zit.

In de eerste helft van Ik zie je gaat het voornamelijk over de persoonlijke problemen van Carol. Je leert haar beter kennen en volgt haar op een tocht om een persoonlijk drama te verwerken. Hierdoor duurt het ook wel even voor de echte spanning en het verhaal met de buurvrouw ten volle van start gaat. Toch brengt de auteur ook in het eerste deel soms wat spanning met enkele vreemde gebeurtenissen. In het verhaal wordt echter nooit te lang stilgestaan bij een bepaalde situatie waardoor het ook nooit langdradig wordt. Al blijf je nog even op je honger zitten wachten om te weten waar het verhaal nu echt naartoe leidt.

Michael Berg toont in Ik zie je zijn vlotte schrijfstijl en zijn kunst om kort de sfeer en gebeurtenissen te beschrijven. Dit maakt het boek al snel heel pakkend. Door met het echte plot van het verhaal te wachten zorgt hij er ook voor dat de lezer verder wil lezen. Al kan dit ook een minpuntje zijn door dat er op dit vlak niet helemaal aan de verwachtingen voldaan wordt, volgens wat op de achterflap van het boek staat.

Ik zie je is een knap geschreven thriller met een aparte sfeer die de lezer al snel het verhaal in trekt. De ietwat trage opbouw van het plot doet wat af aan de spanning van het boek. Maar vervelen gaat dit verhaal in elk geval niet.

Recensie: Ik zie je - Michael Berg

Ik zie je

1  2  3  4  5

Internationale bestsellerauteur Carol Brodie heeft al vijf jaar geen boek geschreven. In de hoop inspiratie te vinden ontvlucht ze haar huis in Londen en vliegt ze naar Zuid-Frankrijk waar ze een gite huurt. In plaats van te schrijven raakt Carol geïntrigeerd door haar overbuurvrouw die naakt baantjes trekt in haar zwembad. Met een telescoop begint Carol de vrouw te bespieden. Op een avond heeft de vrouw bezoek van een man en ziet Carol hoe de twee ruzie krijgen en dat de vrouw de man neerslaat. Dood? In plaats van de politie te bellen, besluit Carol zelf uit te zoeken wat er gebeurd is.