Quichot - Salman Rushdie RECENSIE

Recensie: Quichot - Salman Rushdie

Quichot vertelt het verhaal van Quichot. Sam DuChamp, een auteur van spionageboeken, wekt Quichot tot leven. Quichot is een gepensioneerde handelsreiziger die hélemaal weg is van de realityster Salma R. Samen met zijn (denkbeeldige) zoon Sancho begeeft hij zich door Amerika. Hij wil zijn liefde betuigen aan Salma. Quichot en Sancho trotseren de gevaren van het huidige tijdperk van ‘Alles is mogelijk’. Ondertussen verkeert Sam in zijn eigen problemen.

Salman Rushdie – de schrijver van het boek – neemt in dit verhaal het huidige Amerika op de korrel. Het land waarin het op dit moment steeds moeilijker wordt om feiten te onderscheiden van fictie. Salman Rushdie heeft al vele boeken geschreven en staat bekend als voorvechter van de vrijheid van meningsuiting. Quichot staat op de shortlist van The Booker Prize 2019.

Salman Rushdie voert de lezer in een rap tempo mee langs vele uiteenlopende onderwerpen: literatuur, corruptie, theater, #MeToodiscussie, racisme en politie en nog véél meer. Door deze verwarrende opeenvolging wordt de essentie van het boek meteen duidelijk: dit is wat er van onze wereld is geworden. Het verhaal blijft ontzettend interessant, omdat er heel veel verschillende onderwerpen voorbijkomen. Als lezer blijf je nieuwsgierig wat er nog meer gaat gebeuren. De verhaallijnen van de verschillende personages lopen door elkaar waardoor je door blijft lezen. Salman Rushdie weet op een bijzondere wijze weer te geven hoe dun de grens tussen kunst en leven is en hoe dun de grens tussen leugen en waarheid geworden is. Quichot is een eerbetoon van Rushdie aan de Don Quixote van Miguel de Cervantes in een tijd ‘waarin een president eruit kan zien als een kerstman’. Het boek is fijn geschreven. De schrijver besteedt precies genoeg aandacht aan de omschrijving van de omgeving waardoor je als lezer geïnteresseerd blijft.

Kortom, Quichot is een leuke en geestige roman. Het verhaal neemt de lezer mee langs vele uiteenlopende onderwerpen van racisme tot theater en van popmuziek tot politiek. Het verhaal maakt inzichtelijk hoe dun de lijn tegenwoordig is geworden tussen leugen en waarheid. Salman Rushdie heeft een fijne schrijfstijl waardoor je ondanks dat het boek bijna 500 pagina’s heeft door het verhaal heen vliegt. Het boek is dus zeker een aanrader.

Recensie: Quichot - Salman Rushdie

Quichot

Salman Rushdie

27 september 2019

ISBN 9789025458355
    Uitgever Atlas
    496 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Een gepensioneerde handelsreiziger, behept met een ouderwetse hoffelijkheid, en bezeten van de reality­tv-koningin Salma R, begeeft zich op een picareske queeste dwars door Amerika om zijn liefde aan haar te betuigen. Naast hem op de passagiersstoel van zijn Chevy Cruze zit de zoon die hij – zowaar letterlijk – tevoorschijn heeft getoverd. Het verhaal van Quichot, diens zoon Sancho en hun wederwaardigheden in een vijandig landschap is tegelijkertijd het verhaal van een krankzinnige tijd, het "Tijdperk van Alles­is­Mogelijk'. Ondertussen passeren vader­zoonrelaties, familieruzies, racisme, de opioïdencrisis in de vs, een zekere president die ooit president speelde op tv, sciencefiction, de schepper van Quichot zelf, en het einde van de wereld de revue. Quichot is tegelijkertijd een vindingrijk eerbetoon aan de uitvinder van de roman, Cervantes, en hét boek voor onze warrige tijd.