Catch & Kill - Ronan Farrow RECENSIE

Recensie: Catch & Kill - Ronan Farrow

Wanneer Ronan Farrow voor NBC aan een item werkt over Hollywood’s duistere kanten stuit hij per toeval op het verhaal van Rose McGowan. Zij deelt op Twitter dat ze verkracht is door een studiobaas. Farrow zet zijn tanden in dit verhaal en komt al snel met meer vrouwen in contact die iets soortgelijk beweren over Harvey Weinstein. Waar hij geen rekening mee heeft gehouden, is de macht die Weinstein bezit. De macht om een verhaal volledig te laten doodbloeden en te zorgen dat het nooit gepubliceerd wordt. En Weinstein is niet de enige die soortgelijke ‘kill’ kan laten uitvoeren door de media…

Een Pulitzer Prize win je niet zomaar. Dat is een gegeven waar iedereen het over eens zal zijn. De vraag is of een winnend verhaal ook een groot publiek aanspreekt. In dit geval is dat een volmondig ja. Catch & Kill is een uiterst nauwgezet en goed geschreven verslag dat je tijdens het lezen toch een paar keer laat fronsen van verwondering, maar dan op een zorgwekkende manier. Hoe kan het dat sommige mensen zoveel macht hebben dat ze anderen het zwijgen kunnen opleggen? Hoe kan het dat ook de media, die toch geacht worden onpartijdig en eerlijk een weergave van de realiteit te geven, zich in dat web van macht laten vangen? Wanneer Rose McGowan in het eerste telefoongesprek met Ronan Farrow zegt “De media hebben mij afgewezen en ik heb de media afgewezen”  beseft hij nog niet helemaal hoe ver dit allemaal zal gaan en hoeveel moeite het hem zal kosten om haar verhaal en dat van andere vrouwen in de openbaarheid te brengen.

In Nederland en Vlaanderen lijkt het natuurlijk een ver-van-ons-bed-show. Wat hebben wij te maken met Hollywoodbazen en presidentskandidaten die aangeklaagd worden door vrouwen voor seksuele intimidatie? Misschien niet zoveel, maar het vormt een onderdeel van de bewustwording. Het feit dat het kàn gebeuren en dat, wanneer het gebeurd ìs, het ook zo onder de tafel geveegd kan worden. Het is confronterend en choquerend, maar jammer genoeg wel de realiteit. Het laat je vooral afvragen welke lijken er in ons land allemaal nog uit de kast gaan vallen.

Catch & Kill is niet op elk moment een makkelijk boek om te lezen. Het begin is vrij stug en lijkt onsamenhangend. Het is natuurlijk moeilijk om een beginpunt voor dit verhaal uit te zoeken en dan zomaar te starten met vertellen. Er is enige achtergrondinformatie nodig bij sommige delen en dat probeert Farrow zo snel mogelijk te verstrekken. Het lijkt in die eerste pagina’s alsof het een heel moeilijk boek zal worden om te gaan lezen, maar dat trekt weg na een vijftigtal bladzijden.
De hoeveelheid namen is een ander struikelpunt. Voor veel lezers zullen de meeste personen waarover gesproken wordt in dit boek, onbekenden zijn en dat zorgt er wel voor dat je de neiging hebt om veel te gaan googelen tijdens het lezen. Aan de ene kant is dat leuk en informatief, maar aan de andere kant vertraagt dat het lezen wel aanzienlijk.

Ronan Farrow maakt er geen droge aanklachtenshow van en dat is een hele opluchting. Hij probeert te laten zien dat het zijn versie van de feiten is en doorspekt het hele boek ook met persoonlijke anekdotes. Hoe hij het ervaren heeft om het gevoel te hebben gevolgd te worden, hoe het schrijven van dit verhaal invloed heeft op zijn carrière en relatie met Jonathan Lovett en hoe zijn relatie met zijn zus Dylan invloed heeft op het verhaal. Op die manier is Catch & Kill meer dan alleen maar onderzoeksjournalistiek, maar leer je ook de man achter de schermen beter kennen.

Catch & Kill is een verhaal over macht en hoe die macht zich uitspreidt als een olievlek die een heel groot gebied donker en giftig maakt. Mensen komen onder de olie te zitten en verdrinken en diegenen die hen proberen redden, krijgen de olie ook aan hun handen. Ronan Farrow heeft, samen met andere journalisten, een netwerk blootgelegd en dat is en zal hem niet in dank afgenomen worden. Het boek zit goed in elkaar en toont de lange weg die is afgelegd om deze hele affaire boven water te krijgen. Indrukwekkend en moedig, maar ook erg confronterend. Er verdwijnt toch een deel van het geloof in de objectiviteit van alle soorten media.

Recensie: Catch & Kill - Ronan Farrow

Catch & Kill

1  2  3  4  5

Het onthutsende, explosieve boek van Ronan Farrow over de val van Hollywoods beroemdste producent Harvey Weinstein en het begin van #metoo.

Tijdens een routine-onderzoek komt Ronan Farrow een verhaal op het spoor waar alleen nog maar over wordt gefluisterd. Harvey Weinstein, een van Hollywoods beroemdste producers is een seksueel roofdier, beschermd door angst, zijn rijkdom, en een samenzwering van stilte. Terwijl Farrow dieper in de zaak duikt, raakt hij in het vizier van allerlei schimmige personen – van dure advocaten tot getrainde spionnen – die een intimidatie-campagne tegen hem beginnen. Ze dreigen zijn carrière om zeep te helpen, achtervolgen hem overal, en proberen een misbruikverhaal uit zijn eigen familie tegen hem te gebruiken. Een spoor van aanwijzingen onthult corruptie en doofpotaffaires van Hollywood tot Washington, en ver daarbuiten.