Lancelot - Giles Kristian RECENSIE

Recensie: Lancelot - Giles Kristian

Lancelot van Giles Kristian is een prachtige epische roman over de grootste ridder uit de kring rond koning Arthur. Het is een historische roman geworden en geen legende en dat is een aangename verrassing. De Engelse schrijver is van Noorse afkomst en heeft meerdere geweldige historische romans geschreven.

Lancelot is de zoon van een stamhoofd in de streek Armorica, die we nu Bretagne Frankrijk noemen. Daar bezit de stam een gebied Benoïc en Lancelots vader Bran is koning van dit gebied. Het is echter een tijd waarin verraad, afgunst en haat hoogtij vieren en als je niet constant waakzaam bent, vallen je vijanden je in de rug aan. Koning Bran laat zich op een winteravond volkomen verrassen door een naburige stam en half zijn volk wordt uitgemoord. Bran zelf kan met zijn vrouw, twee zonen Hector en Lancelot en wat huishoudstaf en krijgers ontsnappen. Ze vluchten naar de kust, naar een gebied van de Bedelaarkoning, eigenlijk een soort vrijstaat waar al het uitschot handel drijft met elkaar. Lancelot heeft tijdens de aanval alleen een sperwer kunnen redden. Een jachtvogel die hij wil temmen en trainen. Tijdens alle verschrikkingen en tijdens de barre tocht is de zorg voor deze vogel de enige houvast die Lancelot heeft. Hij is nog te jong om te vechten, te jong om alles te begrijpen. In hele korte tijd wordt hij echter steeds wijzer en als blijkt dat zijn oom Balsant de kwade genius achter alles is en dat hij de rest van de stam ook nog eens door de krijgers van de Bedelaarkoning laat vermoorden, moet Lancelot op een wrede manier zijn gelukkige jeugd helemaal achterlaten. Lancelot overleeft het alleen doordat hij gered wordt door een mysterieuze vrouw en haar gevolg, Vrouwe Nimue van het eiland Karrek. Daar wordt hij met diverse andere kinderen, jongens en meisjes, klaargestoomd om krijger te worden. Daar ontmoet hij ook het meisje Guinevere en ze worden verliefd op elkaar. Echter net als Lancelot is Guinevere bestemd om een ander persoon te motiveren en te versterken om het oude rijk Dumnonia, deel van Brittania, te redden. Nadat de Romeinen daar weggetrokken zijn is het land in chaos. Vrouwe Nimue en de druïde Merlijn hebben een voorspelling gehad dat Lancelot het oorlogskind, door te waken over de krijger Artorius, Dumnonia van de Saksen kan redden,  Lancelot  moet nu volwassen worden en deze weg naar volwassenheid is hard en tragisch en brengt hem in contact met vele sterke personen. Maar Lancelot is Lancelot en hij is voorbestemd om grootse daden te verrichten.

Giles Kristian’s Lancelot is zeker meer dan een hervertelling van T.H. Whites The once and future king. Je herkent de namen van de vele karakters, maar de setting is helemaal anders. Het is helemaal niet de zoveelste “Arthur-legende”. Dit verhaal staat helemaal op zichzelf en houdt zich veel meer aan de rauwe werkelijkheid van het Middeleeuwse Noordwest Europa in de 5e eeuw. In die harde werkelijkheid is weinig ruimte voor liefde en tederheid. Het leven is zwaar, smerig en het is meer overleven dan leven. Het recht van de sterkste en je kunt maar weinig mensen vertrouwen. Lancelot draait ook niet om Arthur en zijn ridders en alle vreemde magische elementen die in de sage en vele hervertellingen van die sage voorkomen. In Lancelot is het de menselijke kant van de personen die naar voren komt en draait alles om het leven van een kleine jongen en alles wat zijn leven vorm geeft, terwijl hij uitgroeit tot een geducht krijgsman.

Giles Kristian’s Lancelot is geschreven in de ‘ik’-vorm, vanuit de optiek van Lancelot. De jonge Lancelot wordt verlaten door alles en iedereen, behalve zijn sperwer, maar hij groeit op tot een sterke man. De redder van velen, behalve zichzelf. Het lijkt erop dat hij altijd zichzelf in dienst moet stellen van anderen en alles wat hij voor zichzelf wil, daar rust een vloek op. Hij wordt geliefd en gehaat. Bewonderd en gevreesd. Maar zijn ware kern, zijn innerlijke wezen kan hij met niemand delen.

Giles Kristian heeft het verhaal van Lancelot geschreven als een historische roman en niet als een magisch fantasy verhaal. Koning Arthur heeft in dit verhaal de bijrol. Lancelot is een man van vlees en bloed geworden. In plaats van die vage mythische ridder. Net als alle karakters trouwens. Het zijn menselijke mensen met wie je een band kunt hebben in plaats van sprookjesfiguren. De driehoeksverhouding tussen Lancelot, Guinevere en Arthur is ook aardser en realistischer neergezet. De emoties worden door Giles Kristian eerlijk en werelds neergezet. Er is niets vaag en zweverigs aan. De gebeurtenissen zijn ook hard en rauw en sluiten aan bij wat de geschiedenis ons leert over de 5e eeuw, die donkere Middeleeuwen. Het leven is lijden en de liefde is ondergeschikt aan het streven om de macht over gebieden te behouden.

Giles Kristian beschrijft op een mooie eerlijke manier de gevoelens van Lancelot. Zijn twijfels, zijn verdriet, maar ook zijn vreugde en trots. Als aanvulling zitten er stukken door het verhaal heen verweven die beschreven worden vanuit de optiek van de sperwer en die geven op dichterlijke wijze een situatieschets. Dit versterkt het verhaal op een mooie manier.

In het dankwoord op het einde van Lancelot,  beschrijft Giles Kristian hoe hij er toe gekomen is om Lancelot te schrijven en ook dat hij het boek schreef terwijl in zijn eigen leven een hele tragische gebeurtenis plaatsvond. De emoties die de schrijver voelde heeft hij zeker prachtig weergegeven in het boek. Lancelot is een indrukwekkende roman.

Ik kan het boek zeker aanraden. Giles Kristian’s Lancelot is een boek dat je op een koude herfst dag, warm opgekruld op de bank in één ruk uit wilt lezen. Zondermeer 5 hartjes waard.

Recensie: Lancelot - Giles Kristian

Lancelot

Giles Kristian

10 september 2019

ISBN 9789022587331
    Uitgever Boekerij
    560 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Koning Uther Pendragon is stervende, en zijn vijanden naderen de Engelse grens met rasse schreden. In dit land vol onzekerheid vlucht de jonge Lancelot weg van alle vuur, moord en verraad. Met als gezelschap enkel een norse havik en zijn herinneringen, begint hij aan een lange reis. Onderweg ontmoet hij de wilde, trotse en betoverend mooie Guinevere, en Arthur, krijger, leider en een baken van hoop voor de bevolking.

Het zijn duistere tijden. Tijden van strijd en bloed, waarin zelfs vriendschap en liefde gedoemd lijken te falen. Tijden waarin verraad en jaloezie de harten van de mensen beheersen, en het lot van Engeland op het spel staat. Maar de jongen die zijn huis verliet met niets dan een vogel en een verlangen naar wraak, wordt met de dag krachtiger…