Roes - Caja Cazemier RECENSIE

Recensie: Roes - Caja Cazemier

Als Yvar en Lola in het vierde jaar van de havo komen, kan hun plezier niet meer op. Al snel vormen ze een grote vriendengroep met oude vrienden Kasper, Tom, Benthe en Tess, en met zittenblijvers Kevin en Maas en instromer Florine. Maas, Kevin en Florine zijn al zestien en zijn niet anders gewend dan avonden (in het weekend en doordeweeks) te vullen met alcohol, softdrugs en roken. Iedereen reageert daar anders op, maar wat is voor jou de grens?

Caja Cazemier is een ervaren schrijfster van jeugdboeken. Sterker nog, Roes is het vijftigste boek dat ze publiceert. Caja bezit het talent om zich in te kunnen leven in jongeren van 12 tot en met 16 jaar en te begrijpen tegen welke problemen zij aan lopen. In combinatie met haar vlotte schrijfstijl, sluiten haar boeken dan ook nauw aan bij de beleving van deze jongeren.

Roes komt niet zo gespeeld jeugdig over, maar bevat realistische jeugdtaal. Caja Cazemier heeft expres jonge testlezers gevraagd of de gebruikte dialogen zijn zoals zij het ook zouden zeggen of dat ze het anders zouden zeggen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal geloofwaardig overkomt en niet misplaatst of nep.

Na een tijdje wordt het verhaal wel veel van hetzelfde. Je gaat van avond naar avond en de drank en drugs blijven komen. Als er dan af en toe een stukje wiskundeles beschreven wordt, ben je blij dat je even wat anders hebt.

Enerzijds krijg je een heel mooi inkijkje in het leven van Yvar en Lola vooral met betrekking tot hoe zij de drugs en alcohol ervaren en over de opvoeding van hun ouders. Anderzijds leer je de personages helemaal niet kennen. Je weet dat Lola turnt, maar geen enkele scène gaat over turnen. Ook lees je dat ze graag schildert, maar nergens schildert ze iets of lees je hoe ze haar plannen bedenkt. Hetzelfde geldt voor Yvar. Hij speelt graag gitaar en zit dan ook in een bandje, daar krijg je relatief iets meer van mee, maar ook daar wordt heel weinig over gesproken.

Omdat dus het merendeel van het verhaal over de “escalatie-avondjes” gaat, krijgt het verhaal toch een opvoedende en corrigerende ondertoon, terwijl Caja Cazemier in een van haar interviews over het boek aangeeft dat juist te willen beperken. Haar idee is om vooral het inzicht in de problematiek van deze doelgroep (15 tot 17 jarigen) aan te willen geven door te laten zien hoe de keuzes op zichzelf tot stand komen.

Een van de grote pluspunten van het verhaal van Roes is dan ook de natuurlijke manier van het beschrijven van groepsdruk. Vaak wordt dit heel erg geforceerd door schrijvers, waardoor het helemaal niet lijkt op de werkelijkheid, maar dat is in Roes echt niet het geval. Het begint gewoon op zaterdagavond met een biertje op de bank, maar eindigt met slooptoeren na een avondje blowen op een doordeweekse dag.

Alles bij elkaar genomen is Roes van Caja Cazemier een aansprekend boek voor tieners die op de middelbare school zitten. Het verhaal beschrijft op een natuurlijke manier welke effecten groepsdruk heeft op de keuzes die je maakt en laat ook zien dat je ervoor kan kiezen om bij je eigen keuzes te blijven, hoe moeilijk dat soms ook is. Door dit thema heeft het boek wel een opvoedend ondertoontje, zeker omdat het thema de nadruk heeft en niet het verhaal zelf. Al is de onderliggende moraal er zeker eentje om na te leven: ga niet verder dan je eigen grenzen en wees niet bang om daarvoor op te komen, want ook al lijkt het soms alsof je de enige bent, dat ben je niet!

Recensie: Roes - Caja Cazemier

Roes

1  2  3  4  5

Eigentijds jongerenboek over drinken en blowen, en het effect daarvan op je leven.

Ze komen bij elkaar in de klas te zitten, Yvar en Lola. En algauw ontstaat er een vriendengroep van oude en nieuwe vrienden. Het leven is een feestje dat hoognodig gevierd moet worden. En wel nu! Iets gebruiken hoort daarbij… Dat pakt voor elk van de vrienden anders uit. Want niet alleen hun karakters zijn verschillend, de reacties van hun ouders zijn dat ook.

Caja Cazemier, auteur en jongerencoach, heeft voor dit boek veel onderzoek gedaan en verwerkt er actuele informatie in. Daarbij heeft ze ook oog voor de psychologische aspecten van het experimenteren met alcohol en drugs, zoals stresshantering en groepsdruk.

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler