Elvy's eigen wereld: So bella - Jill Schirnhofer RECENSIE

Recensie: Elvy's eigen wereld: So bella - Jill Schirnhofer

Kate, de beste vriendin van Elvy wordt gecast om mee te spelen in een film. Ze krijgt niet alleen de hoofdrol, maar mag er ook nog eens voor naar Italië, waar de opnames zullen plaatsvinden. Elvy mag ook mee om achter de schermen te werken als kostuumontwerper. Helaas loopt het niet allemaal zoals de meiden zouden willen.

Elvy’s eigen wereld – So Bella is het derde deel over de artistieke Elvy. In eerdere boeken gingen de vriendinnen al naar Londen en naar Ibiza. Door opnieuw een ander land aan te doen, ontpoppen de hoofdpersonages zich bijna tot volleerde reizigers (ware het niet dat de mama van Kate een oogje in het zeil houdt). Op de achterflap van het boek is te lezen dat met Elvy’s eigen wereld een jeugddroom van auteur Jill Schirnhofer in vervulling is gegaan en dat is ook best te merken aan het enthousiasme waarmee ze schrijft. Hierdoor vergeet ze in het begin even voor de nieuwe lezers te duiden wie de hoofdpersonages precies zijn en knalt ze het verhaal in. Het duurt een paar hoofdstukken voor de verhoudingen duidelijk zijn, maar achteraf gezien geeft dat niet.

Schirnhofer vertelt op een vlotte manier over de belevenissen van de Moongirls. Het verhaal in So Bella is verre van pretentieus en geeft niet het idee meer te willen zijn dan een leuk geschreven meidenverhaal. Er is geen gecompliceerd plot, maar de meisjes beleven wel wat. Elvy krijgt te maken met stylisten die haar negeren en Kate voelt de druk van een hectisch opnameschema. De vertelstijl is aangenaam en licht. Het taalgebruik sluit aan bij de leefwereld van de lezers door het integreren van Engelse woorden en gevatte dialogen. Het boek heeft een groot feelgood-gehalte en dat is vast waarom de reeks (10+) al wat fans heeft weten te vergaren. De lengte van de hoofdstukken is wel aangenaam. De gebeurtenissen worden bondig beschreven en slepen niet nodeloos aan.

De opmaak van het boek wekt gemengde gevoelens op. De tekst is nogal klein gedrukt en staat dicht op elkaar. Dat leest niet zo prettig. Achteraan zit een stukje met tips, recepten en ideeën voor een eigen journal dat zelf kan worden ingevuld. Elvy’s eigen wereld - So Bella is een echt meidenboek. Dat is niet alleen te merken aan het verhaal, maar ook aan de opmaak. De cover geeft het al weg. Net zoals op de overige illustraties zijn daar krullen en zwierige figuren te ontdekken. Wie de omslag opent komt terecht bij één grote kriebelboel vol grafische vormen in een druk patroon op het schutblad. De titels worden weergegeven in een zwierig lettertype en zetten de toon.

So Bella is een ideaal boek voor meisjes die op zoek zijn naar iets om bij weg te dromen. Elvy is immers een meisje dat ondanks haar wat verlegen aard het principe ‘waar een wil is, is een weg’ demonstreert. De thema’s zijn helemaal op maat van jonge, creatieve tienermeisjes.

Elvy's eigen wereld 3 - So bella

1  2  3  4  5

In deel drie van "Elvy's eigen wereld' wordt Kate gecast voor een film. En niet zomaar een, want de opnames zijn in Italië!
    Licht, camera, actie! Na hun vlogavontuur in Londen wordt Elvy's beste vriendin Kate gecast voor een film. En wel in Italië! Elvy krijgt ook een rol, maar dan achter de schermen: als setdresser gaat zij over de props in het decor. Perfect, want daar kan ze haar tekentalent goed voor inzetten. Het leven op de set gaat niet over rozen, maar gelukkig kunnen de meiden samen elke uitdaging aan!
    Nieuw feelgood-avontuur in bella Italia
    In Elvy's eigen wereld – So bella beleven de vriendinnen nieuwe avonturen in Italië.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk