Een plek waar eenzaamheid niet bestaat - Frauke Heyde RECENSIE

Recensie: Een plek waar eenzaamheid niet bestaat - Frauke Heyde

Black Valley is een dorp waar de bewoners altijd alles van elkaar weten. Een dorp met een pretpark, een hotdogtent, een pension, een nachtwinkel en heel veel treurwilgen. Het pretpark is de verbindende plek in het dorp. Niet alleen voor de werkgelegenheid, want iedere bewoner is weleens in het reuzenrad en in het spookhuis geweest. Het leven in Black Valley gaat zijn ogenschijnlijk rustige gangetje maar in het verborgene lopen de gemoederen hoog op. Tot op een avond het leven in Black Valley flink overhoop wordt gegooid en veel geheimen aan de oppervlakte komen.

In Een plek waar eenzaamheid niet bestaat beschrijft Frauke Heyde het wat mysterieuze dorpje Black Valley met veel gevoel voor detail. Het is te merken dat de schrijfster een master in de filmstudies heeft. Er wordt regelmatig ingezoomd op kleine details, zoals een geluid, een kleur, een beweging of een maniertje van een hoofdpersoon. Geluiden spelen zelfs een eigen terugkerende rol in het verhaal: zware laarzen op de trap, het muziekje van het spookhuis, het zoevende geluid dat het draaien van het reuzenrad met zich meebrengt. Met een scherp oog voor detail worden kleuren van kleding en interieur beschreven. Het verhaal speelt zich af in november en de schrijfster weet het hele verhaal weer te geven in een toepasselijke herfstsfeer, met de bijbehorende kleuren en stemmingen.

In een Een plek waar eenzaamheid niet bestaat ontmoeten we een stel dorpelingen die allen zo hun geheimen en strubbelingen hebben en een weg zoeken om hun eenzaamheid te doorbreken. Omdat Black Valley slechts een klein dorpje is, is het al wel snel duidelijk dat de hoofdpersonen elkaar zullen kennen. Toch is het verassend hoe de hoofdpersonen uiteindelijk bij elkaar komen, en de schrijfster weet hier een mooie spanning in te bouwen. Frauke Heijde is er ook knap in geslaagd om elk afzonderlijk personage een ontwikkeling door te laten maken. Als lezer kun je diep in het hart van de hoofdpersonen kijken. Persoonlijke gedachten, gesprekken tussen de personen en ook brieven worden in detail weergegeven waardoor je de gedachtegang van de dorpsbewoners goed kunt volgen. Daarnaast is het knap hoe één enkele gebeurtenis de levens van de bewoners op zoveel verschillende manieren kan beïnvloeden.

Een plek waar eenzaamheid niet bestaat is geen snel boek. Het beschrijft de dramatische gebeurtenissen van slechts één nacht. Frauke Heyde duikt vooral de diepte in van de karakters van de personages, hun persoonlijke problemen en de ontwikkeling in hun karakter. Door middel van gesprekken en herinneringen komen er dan langzaam meer gebeurtenissen uit het verleden aan het licht. Maar er zit absoluut wel een element van spanning in Een plek waar eenzaamheid niet bestaat. Tot op de allerlaatste bladzijde blijft het spannend wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn van deze ene dramatische nacht. Het is dan ook zeker een boek dat je het liefst in één keer uit wil lezen.

Een plek waar eenzaamheid niet bestaat

Frauke Heyde

20 september 2019

ISBN 9789401457668
    Uitgever Lannoo
    352 pagina's

Lannoo

1  2  3  4  5

Dinsdagavond in Black Valley. Wanneer John en Anna uit elkaar gaan, heeft hun break-up diezelfde avond nog gevolgen voor het hele dorp. Geheimen komen bovendrijven en relaties worden grondig door elkaar geschud. Een toegewijde echtgenote, een liefhebbende poppenmaakster, een gebroken dokter...

Allemaal stappen ze uit de schaduw van hun eenzaamheid om, misschien wel voor het eerst in hun leven, te vechten voor waar ze in geloven. En dat allemaal terwijl op de achtergrond een genadeloze vlammenzee woedt.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan