Chalet 152 - Anton Valens RECENSIE

Recensie: Chalet 152 - Anton Valens

Chalet 152 gaat over Djoeke van ’t Hull, een 32-jarige man die niet zo goed lijkt te weten wat hij met het leven aan moet. Zijn uitkering is stopgezet en hij is ook nog uit zijn zolderkamer gezet. Het komt dan ook goed uit dat zijn oom hem vraagt om een tijdje op zijn chalet op vakantiepark ’t Ezeletje te passen. Nadat we in het eerste hoofdstuk kennismaken met Djoeke wordt er in Chalet 152 een tijdsprong gemaakt naar een nacht in begin september wanneer Djoeke meedoet aan een ayahuasca ritueel. In het vervolg van het boek worden de gebeurtenissen tijdens deze nacht afgewisseld met zijn eerdere ervaringen op het park.

De eerste maanden leeft Djoeke geïsoleerd op het park, maar dan probeert hij, door zich aan te melden voor vrijwilligerswerk in de vorm van het schilderen van lantaarnpalen, meer contact te maken met de andere bewoners van het vakantiepark. Een van deze bewoners is Audrey d’Audretsch op wie hij verliefd wordt en met wie hij een relatie krijgt. Via haar komt hij vervolgens terecht bij een ayahuasca ritueel waar ook andere bewoners aan meedoen. Dit is een ritueel waarbij men ayahuasca thee te drinken krijgt, afgewisseld met stiltemeditaties. Door de thee ga je hallucineren en zou je je ziel bevrijden van blokkades en zou je antwoord kunnen krijgen op levensvragen.

De schrijfstijl van Anton Valens wordt voorin het boek beschreven als geestig, iets wat niet helemaal terug lijkt te komen in Chalet 152. Hoewel het boek overwegend wel goed leesbaar is, wordt het niet erg duidelijk wat Anton Valens wil vertellen met boek. Het is duidelijk dat Djoeke niet goed weet wat hij met zijn leven moet, maar dit lijkt aan het eind van het boek niet heel anders te zijn geworden. Het lukte ook niet goed om een relatie te krijgen met de hoofdpersoon en met hem mee te voelen. Zowel het verhaal als de hoofdpersoon blijven vrij vlak. De beschrijving van het ayahuasca ritueel is beeldend waardoor je je die situatie wel goed voor kunt stellen. De gedachten en herinneringen van Djoeke zijn tegelijkertijd ook vaag, maar dat is ook wel passend aangezien hij aan het hallucineren is op dat moment.

Al met al is Chalet 152 van Anton Valens een boek waarvan niet helemaal helder is waar het nu eigenlijk over gaat. Wellicht heb ik de boodschap gemist, maar ik kan het niet meer dan twee hartjes geven.

Recensie: Chalet 152 - Anton Valens

Chalet 152

Anton Valens

15 oktober 2019

ISBN 9789025457839
    Uitgever Atlas
    224 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Djoeke van 't Hull zit bijna aan de grond; hij trekt in een chalet op het verlaten vakantiepark 't Ezeltje, in de winter bewoond door een groepje outcasts. Zijn masturbatiefrequentie is beduidend gedaald als hij over de heg de exuberante Audrey d'Audretsch ontwaart. Hij wordt haar minnaar.
    Audrey gaat voor in een ritueel bij vollemaan in een duinpan aan de Noordzeekust. Middels het brouwsel van een meesterplant kunnen de deelnemers, veelal bewoners van 't Ezeltje, hun blok-kades ophe?en. Heftige hallucinaties, ontluchtingen en bizarre gedragingen zijn het gevolg.
    Djoeke van 't Hull vliegt langs intergalactisch puin de diepste leegte in. Besprongen door jeugdherinneringen, een verloren liefde en angstaanjagende wanen zoekt hij in gesprek met Het Ander antwoord op de eeuwige vragen: Wie ben ik? Wat ben ik? Is er een leven na de dood?
    Dantaeske taferelen, een neerdaling in de hel die het leven is – uit elke zin in Chalet 152 spreekt humor, mededogen, intelligentie en diepe ernst.