Slachtoffer 2117 - Jussi Adler-Olsen RECENSIE

Recensie: Slachtoffer 2117 - Jussi Adler-Olsen

Wanneer er krantenberichten van een Spaanse journalist in de Deense media verschijnen wordt Assad – al jarenlang medewerker van de afdeling Q - tot diep in zijn hart geraakt en krijgt hij te maken met een trauma van enorme proporties. Er komen dingen naar boven die hij lang verborgen heeft gehouden voor zijn team. Samen met Carl gaat hij met gevaar voor zijn leven de confrontatie met zijn verleden aan. Ondertussen heeft afdeling Q nog een schok te verwerken door een plotselinge dood van een collega en gaan Gordon en Rose op jacht naar een jongeman met angstaanjagende plannen.

Slachtoffer 2117 is het langverwachte vervolg in de Q serie. Fans van deze reeks van Jussi Adler Olsen zullen graag hun tanden zetten in dit omvangrijke verhaal over Carl, Assad en Rose. De oude bekenden krijgen het in dit deel van de reeks zwaar te verduren als een reeks gebeurtenissen vooral Assad hard treffen. Assad was altijd een beetje een mysterie, maar in Slachtoffer 2117 heeft Adler-Olsen besloten ons alles over hem te vertellen. Het boek begint in Barcelona, waar een sjofele journalist genaamd Joan het leven niet meer ziet zitten, maar dan plots het verhaal van zijn leven op zijn pad treft. Dit verhaal heeft alles te maken met Assad, zijn verleden, vluchtelingen uit Syrië en een beul genaamd Ghaalib. We lezen afzonderlijke hoofdstukken die allemaal beginnen met de naam van degene vanuit wiens oogpunt we lezen. Dit zijn Carl, Assad, Rose, Joan, Ghaalib maar ook een onbekende jongen; Alexander. Deze Alexander is een loner met angstaanjagende plannen.

Zoals gewend van Jussi Adler-Olsen verwerkt hij hedendaagse thema’s en maatschappelijke problemen in zijn boeken. Dit maakt ze geloofwaardig en laat je nadenken. In Slachtoffer 2117 haalt hij het onderwerp terrorisme aan. Hij laat zien dat terrorisme niet alleen komt van mannen met lange baarden in zwarte gewaden maar dat het ook zomaar je buurman of die knappe nieuwe kantoormedewerker kan zijn die met angstaanjagende plannen rondloopt. Het boek is enorm spannend. Het fenomeen op het puntje van je stoel zitten tijdens een film of een sportwedstrijd dat kennen we al, maar op het puntje van je stoel een boek lezen omdat het veel te spannend is om bij achterover te leunen, dat is nieuw, maar dit boek deed het.

Slachtoffer 2117 is een rollercoaster aan emoties die de lezer meeneemt van het broeierige Barcelona naar het koude Kopenhagen en naar het hart van Europa waar het gevaar zich uiteindelijk openbaart. De zo geliefde hoofdpersonen van de Q serie krijgen het zwaarder dan ooit. Het is een aaneenschakeling van spanning, tot aan de zinderende finale. Het is inhouden om niet té snel door te lezen, omdat je zo graag wilt weten of het wel allemaal goedkomt. Dit alles fenomenaal geschreven door Adler-Olsen, die ervoor zorgt dat je wederom niet kunt wachten op een nieuw deel en prachtig vertaald door Kor de Vries. Een absolute aanrader en misschien wel het beste boek dat ik dit jaar las.

Serie Q - Slachtoffer 2117

1  2  3  4  5

Al meer dan 10 jaar is Assad een mysterieuze, drijvende kracht binnen afdeling Q, maar een kettingreactie aan heftige gebeurtenissen brengt hem op de rand van de totale ineenstorting. Alleen Rose kan hem helpen bij de ontcijfering van de duistere demonen die door de berichtgeving van de Spaanse journalist Joan Aiguader over de tragische dood van een vluchteling tot leven worden gewekt.

Met Assad in het centrum begint een zenuwslopend aftellen naar de ultieme catastrofe in het hart van Europa, meedogenloos gedirigeerd door de Iraakse beul Ghaalib. Tegelijkertijd schudt afdeling Q op zijn grondvesten door de dood van een centrale collega en door een wanhopige poging om een compromisloze, moordzuchtige handeling van een in zichzelf gekeerde, gestoorde jongen te verijdelen.

In de strijd om mensenlevens te redden en een einde te maken aan Assads traumatische dilemma's worden Carl Mørck en de rest van afdeling Q het oog van de orkaan in geslingerd, waar niemand wordt ontzien om drastische beslissingen te nemen en met alle ter beschikking staande middelen in actie te komen.